KOMMUNIKATION SOM FRAMGÅNGSFAKTOR I ERP-PROJEKT En fallstudie av en multinationell koncern
Abstract
Att införa ett Enterprise Resource Planning (ERP)utgör för företag idag en stor utmaning och är en mycket kostsam samt riskfylld process. Riklig forskning har därav tillägnats identifiering av kritiska framgångsfaktorer för implementationer av ERP-system, varav kommunikation mellan olika parter i projektet lyfts fram som en av de främsta. För att utreda hur företag kommunicerar inom ERP-projekt, samt för att undersöka vilken betydelse kommunikationens innehåll och utformning har för projektframgången, genomfördes en fallstudie i en multinationell koncern. En kommunikationsmodell sammanvägd av tidigare forskningsteori låg till grund denna studie. Resultatet av undersökningen påvisade övervägande god kommunikation från projektledningens sida, dock med vissa brister. Att kommunicera tydliga mål och fördelar, roll- och ansvarsfördelning, ha en öppen dialog samt ge feedback, är delar av kommunikationens innehåll och utformning som anses vara av mycket stor betydelse för framgången hos ett ERP-projekt.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Cronwall, Christine
Günzel, Anneli
Keywords
ERP
implementation
kommunikation
projekt
framgångsfaktor
Language
sv