Content Management En fallstudie om en organisations förväntningar på moderna innehållshanteringssystem
Abstract
I den snabbt föränderliga och ofta geografiskt spridda företagsvärlden som vi lever i, är det mycket betydelsefullt att få tillgång till viktig information i rätt tid och på ett smidigt sätt. Teknologin har gjort elektronisk information tillgänglig för allmänheten, och som följd av detta har produktionen av information ökat drastiskt. Ett sätt att hantera det ökade informationsflödet är att använda sig av Content Management (CM). I denna uppsats presenteras en sammanställning av tidigare forskningslitteratur till ett teoretiskt ramverk över Content Management. Utifrån detta ramverk har vi sedan genomfört elva kvalitativa intervjuer med respondenter från Volvo IT, för att få svar på vilka förväntningar som finns inom en organisation på Content Management. Med utgångspunkt i vårt teoretiska ramverk och vår fallstudie har vi dragit slutsatserna att CM är något som de flesta användarna har en positiv inställning och attityd till. Dock visar fallstudien att CM-verktygen och tillhörande rollfördelningen inte utnyttjas på ett helt effektivt sätt inom organisationen. De faktorer som är viktiga vid CM är stöd för innehållets hela livscykel, metadataregistrering, rollfördelning, säkerhets- och behörighetsnivåer, personalisering, separering av innehåll och design och sist men inte minst integrering av olika system- och driftsmiljöer.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Ryman, Michael
Bergman, Marie
Keywords
cm
content management system
web content management
innehållshantering
innehållshanteringssystem
Language
sv