ANVÄNDANDET AV KOSTNADSMODELLER VID UPPHANDLING AV IS En komparativ studie mellan leverantörer och kunder
Abstract
Denna studie jämför hur leverantörer och kunder använder kostnadsmodeller vid upphandling av informationssystem (IS). Syftet med studien var att kartlägga användandet av kostnadsmodeller och att göra en komparativ analys mellan leverantörer och kunder. Studien bygger på litteraturstudier och intervjuer av leverantörer och kunder. De kunder som har varit intervjuade använder sig av lagen om offentlig upphandling. Upphandling av IS är en komplicerad process då kostnader som en organisation behöver ta hänsyn till inte alltid är direkta. Indirekta kostnader kan vara svåra att identifiera och beräkna. Detta leder till att behovet av kostnadsmodeller allt mer ökar. Komplexiteten på kostnadsmodeller ökar då nyttan av investeringarna för organisationen också måste tas med i beräkningarna. Resultatet av studien visar på att både leverantörerna och kunderna använder kostnadsmodeller om än helt fundamentalt olika. Leverantörer och kunder använder olika typer av kostnadsmodeller för att beräkna drift och underhåll av informationssystem. Leverantörerna beräknar effektiviteten informationssystemet kan ge medan kunderna vill veta vilket informationssystem som bäst stödjer organisationen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Klintell, Stig
Andersson, Malin
Keywords
IS upphandling
Drift
Underhåll
Kommunikation
Kostnadsmodell
Language
sv