UTVÄRDERING AV FYRA DESIGNSKOLOR UR ETT GENUSPERSPEKTIV
Abstract
IT-branschen och de tekniska utbildningarna är starkt mansdominerade. Det råder en tydlig snedfördelning mellan könen. För att åstadkomma förändringar och stärka jämställdheten är det nödvändigt att synliggöra skillnader mellan kvinnor och mäns värderingar och attityder. Risken finns att man omedvetet designar teknologi som förstärker de könsskillnader som redan finns i samhället. Det var därför intressant att undersöka vilken roll designskolor (eller metodologier) har i utformandet av nya system. Syftet med uppsatsen var att undersöka ett urval designskolor för IS-design ur ett genusperspektiv. Ett sådant perspektiv är inte något statiskt. Därför finns det inte heller någon mall att följa för att utreda om valda systemutvecklingsmetodologier uppfyller de förutsättningar som krävs för att ett genusneutralt projekt ska kunna genomföras. Det ramverk som användes bygger på genusutvärderingsmetodologin GEM och dess ingående idéer och rekommendationer. De designskolor som utvärderades var Participatory Design, Contextual Design, Soft Systems Methodology och Object-Oriented Analysis. Resultatet visade att de fyra designskolorna i huvudsak uppfyller de principer som fastställts för undersökningen. Slutsatsen blev således att dessa designskolor inte bidrar till att cementera eller förstärka den könsskevhet som råder i samhället.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Kristensson, Marie
Keywords
genusperspektiv
informationssystem
systemdesign
Language
sv