”I Want a Good Clean Fight” – Att hantera konflikter i MMORPG
Abstract
Människor världen över spelar MMORPG (massive multiplayer online roleplaying games) regelbundet och när många personer interagerar samtidigt uppstår oundvikligen konflikter. Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka konflikter som uppstår i två olika spel, och ge designförslag för hur man som speltillverkare generellt kan hantera konfliktsituationer i MMORPG. Vi har använt oss av en etnografisk metod där vi intervjuat och observerat spelare. Resultatet av denna undersökning visade att konflikter är vanliga och av olika karaktär. Det finns dels konflikter mellan grupper av spelare, inom grupper av spelare och konflikter som uppstår till följd av sakfrågor. De senare kan delas in i tre kategorier; fördelnings -, positions- och ordningskonflikter. Slutligen gav vi förslag på hur dessa situationer skulle kunna hanteras genom speldesign. Detta skulle kunna ske genom instansiering av områden, utbyggd funktionalitet kring uppdelning av föremål mellan spelare, regler kring leveling, röstningsverktyg, buggrapportering och utökad information till spelare om införda förändringar i spelet.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Warnesjö, Helena
Eliasson, Göran
Keywords
MMORPG
konflikthantering
Communities of Practice
Virtual Community
Language
sv