Show simple item record

dc.contributor.authorRosén, Jörgenswe
dc.date.accessioned2004-06-10swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:52:17Z
dc.date.available2007-01-16T16:52:17Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1170
dc.description.abstractInformationsflödet inom gymnasieskolan fungerar inte alltid tillfredsställande. Genom en studie av informationsflödet från skolan till eleverna har problemområden försökt identifieras och en undersökning gjorts över vilka kommunikationsvanor ungdomar har, respektive föredrar. Forskningsfrågorna var två stycken: Hur kan informationsflödet mellan aktörerna förbättras? Vilka kriterier krävs för en informationskanal i ett effektivt informationshanteringssystem? Undersökningen har skett genom observationer, kvalitativa intervjuer med aktörer inom skolans värld och slutligen en enkätundersökning till 100 elever i en kommunal gymnasieskola, belägen i en storstadsregion. Genom denna undersökning försökte svar fås på hur informationsflödet ska förbättras och vilka kriterier som krävs för ett effektivt informationshanteringssystem. Det visade sig att den största bristen i information som eleverna upplevde bestod av ganska vardagsnära frågor som till stor del var tids- och lektionsrelaterade. Nästan samtliga elever kunde alltid nås via sin mobiltelefon och kommunikation via SMS var det i särklass populäraste valet om eleverna själva fick bestämma. Eleverna upplevdes vara mogna för att ta emot meddelanden med SMS eftersom detta medium ger för eleverna en hög verkningsgrad, däremot var det osäkert om skolan var det. Större delen av eleverna hade också tillgång till Internet hemifrån och majoriteten kontrollerade sitt privata e-postkonto dagligen. De e-postkonton som eleverna tilldelades via skolan användes däremot i väldigt liten utsträckning, vilket berodde på olika bekvämlighetsskäl, okunskap eller att det inte fanns något behov av ytterligare e-postkonton. Svårigheter i skolan uppstod när information måste ges ut med kort varsel eller när elever var frånvarande på de möten som hölls varje vecka. Härigenom kunde slutsatsen dras för att skapa ett effektivt kommunikationssystem var systemet tvunget att klara av att ge information på ett för eleverna bekvämt sätt, alltid var uppdaterat och korta informationsvägar användes genom flera informationskanaler samtidigt för att nå alla elever.swe
dc.format.extent75 pagesswe
dc.format.extent839559 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectKommunikationskanalswe
dc.subjectgymnasieskolaswe
dc.subjectinformationshanteringswe
dc.subjectkommunikationsvanorswe
dc.titleEffektiva informationskanaler i gymnasieskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3714swe
dc.subject.svepInformaticsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record