Utveckling och utvärdering av metod för kritisk granskning av e-post kommunikation inom multinationella företag
Abstract
Multinationella företag med kontor över stora delar av världen är inte ovanligt i dagens samhälle. Dessa företag har ofta anställda med olika kulturella bakgrunder och olika värderingar. Sådana olikheter kan skapa problem när dessa personer ska kommunicera med varandra. För att underlätta för den här typen av kommunikation så krävs det att såväl företagen som de anställda kan skapa sig en uppfattning om de skillnader och likheter som försvårar respektive förenklar kommunikationen.
Syftet med uppsatsen har varit att skapa en metod för granskning och utvärdering av hur intern,
e-postbaserad, kommunikation ser ut på multinationella företag. Metoden har skapats genom att en rad teorier från kommunikations- och antropologiska forskare har samlats in och använts. Det har även skapats en kommunikationsmodell som har utgjort grunden till metoden. Metoden har sedan utvärderats genom en workshop på IFS World, som är ett multinationellt företag inom företagssystemsbranschen.
Resultatet har blivit en metod som, utifrån de givna preferenserna, lämpar sig för att undersöka hur kommunikationsklimatet ser ut på multinationella företag. Resultatet av metoden är ett beslutsunderlag som kan användas för att förändra förutsättningarna för hur kommunikationsklimatet på företaget ser ut. Dessa förändringar kan i sin tur öka förståelsen som avsändaren får för mottagaren och på så sätt förbättra kommunikationen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2003Author
Ivarsson, Marcus
Keywords
Internkommunikation
metod
multinationella företag
e-post
Language
sv