Show simple item record

dc.contributor.authorDahlberg, Gustavswe
dc.contributor.authorJonell, Jonasswe
dc.date.accessioned2004-02-17swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:53:37Z
dc.date.available2007-01-16T16:53:37Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1191
dc.description.abstractDenna uppsats syftar till att utreda hur framtiden ser ut för mobila spel med avseende på den underliggande teknologin, marknaden samt affärsmodellerna och de aktörer som agerar i dessa. Vi tror att den starkaste aktören inom klassiska nedladdningsbara spel kommer att vara content aggregator. Content aggregatorn har som kärnkompetens att hantera komplexa nätverk vilket är en nyckelkonkurrensfördel på denna marknad. När det gäller de positionsbaserade kommunikationsspelen tror vi att operatören kommer att ha en framskjutande position. Operatören har den underliggande teknologin som krävs och förhandlingsstyrkan gentemot de mindre spelutvecklarna. Såväl teorin som resultaten från djupintervjuerna bekräftar svårigheten att skapa sunda affärsmodeller, men när dessa mognar och synkroniseras bättre med de teknologiska möjligheterna tror vi att det finns förutsättningar för en god marknadstillväxt, både för enklare mobila spel samt för positionsbaserade kommunikationsspel.swe
dc.format.extent71 pagesswe
dc.format.extent1202719 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectMobila spelswe
dc.subjectmobilitetswe
dc.subjectNya teknologierswe
dc.subjectAffärsmodellerswe
dc.titleFRAMTIDEN FÖR MOBILA SPEL TEKNOLOGI – SPELAREN – AFFÄRSMODELLERswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3378swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record