BESTÄLLARKOMPETENS I FOKUS - tolv kompetenser för en framgångsrik IT-outsourcing
Abstract
Beställarkompetens är en betydande faktor för en framgångsrik outsourcing. Traditionellt har IT
setts som enbart ett stöd till affärsverksamheten men ses numera som en strategisk resurs. Detta
medför att IT-outsourcing har blivit en mer komplicerad fråga och beställarkompetensen har hamnat
i fokus. Forskningen menar att ett företag inte ska outsourca aktiviteter som utgör kärnkompetens.
Syftet med denna studie är att ur ett kundperspektiv se vad det finns för möjlighet att outsourca IT
om den utgör en kärnkompetens, och hur ett outsourcande företag ska bli en framgångsrik beställare.
Studien genomfördes med en kvalitativ metod där den empiriska studien utfördes på Kronans
Droghandel i Mölnlycke. Resultatet visar att även om IT är en kärnkompetens finns det aktiviteter
inom IT som är möjliga att outsourca, om de inte är avgörande differentierare för företaget. För att
eliminera de risker som finns och för att bli framgångsrik vid en outsourcing, krävs det att företaget
bygger upp en beställarorganisation. Studien har resulterat i ett antal typer av beställarkompetens
som bör ingå i en beställarorganisation.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2003Author
Roslund, Susanne
Torsentsson, Camilla
Keywords
Outsourcing
informationsteknik
kärnkompetens
beställarkompetens
beställarorganisation
Language
sv