dc.contributor.author | Persson, Susanna | swe |
dc.date.accessioned | 2003-09-22 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T16:54:38Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T16:54:38Z | |
dc.date.issued | 2003 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1219 | |
dc.description.abstract | Flygtrafikledning är en tidskritisk verksamhet som präglas av ett långtgående säkerhetstänkande. Den äger rum i en komplex verksamhet som påverkas av flera faktorer vilket försvårar kontrollarbetet. I syfte att förstå de villkor
som flygtrafikledarna arbetar under genomfördes en kvalitativ studie med inslag av observationer, intervjuer och litteraturer. Studien visade att det finns faktorer i flygtrafikledningssystemets interaktionsverktyg som vid intensiva arbetssituationer bidrar till att öka komplexiteten. Det är faktorer såsom tidskrävande interaktionsmoment, avbrott i arbetet och tidskrävande moment som kan reduceras. Med utgångspunkt i teorier om
situationsmedvetenhet diskuteras designprinciper som minskar förekomsten av dessa faktorer. Dessutom förs en
diskussion om lämpligheten i att introducera alternativa interaktionsverktyg, samt eventuella användningsområden för
dessa. | swe |
dc.format.extent | 81 pages | swe |
dc.format.extent | 2794263 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Interaktion | swe |
dc.subject | situationsmedvetenhet | swe |
dc.subject | alternativa
interaktionsmetoder | swe |
dc.subject | användargränssnitt. | swe |
dc.title | Interaktionsdesign
i
Flygtrafikledning | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Informatics | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för informatik | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 2952 | swe |