Show simple item record

dc.contributor.authorSandving, Josephswe
dc.date.accessioned2005-09-05swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:54:42Z
dc.date.available2007-01-16T16:54:42Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1226
dc.description.abstractKunskapsnätet, IT-stödet för Göteborgs Stads skolor, är ett resultat av att adderade funktioner utvecklats till en helhet. Kopplingen till Knowledge Management (KM) är i det närmaste obefintlig vilket är förhållandevis naturligt då all forskning kring ämnet varit pragmatisk ur ett företagsperspektiv. Undersökningen har därför gått ut på att kritiskt pröva KM-teori på skolmiljö. Kunskapsprocesser har i skolan studerats och lett fram till ett förslag på designimplikation för ett eventuellt framtida Knowledge Management System (KMS) för skola. Syftet var också att studien skulle leda fram till ett förslag på KM implikation med målet att teorierna ska kompletteras för att vara applicerbara på skola som organisation. Studien byggde på en etnografisk forskningsmetod i vilken innefattades intervjuer, observation, dokumentanalys samt litteraturstudier. Slutsatsen av studien var att Kunskapsnätet går att se som ett KMS och att KM-teorier är applicerbara på skolan och resulterade i en designimplikation med funktionerna; inloggning, intranät, e-post, elektronisk anslagstavla, databas, organisatorisk kunskapskarta, portalfunktion samt diskussionsforum. Förutom implikationen beträffande skola som nytt empiriskt fält för KM, ses det som en utmaning för framtida forskning inom KM att se aktörer som en viktig förklaringsvariabel för förståelse och design av KMS även för företag.swe
dc.format.extent59 pagesswe
dc.format.extent445479 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectEtnografiswe
dc.subjectKnowledge Managementswe
dc.subjectSkolaswe
dc.subjectKunskapsnätetswe
dc.titleKNOWLEDGE MANAGEMENT I SKOLA En etnografisk studie av IT i skolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4384swe
dc.subject.svepComputer Scienceswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record