Att utföra systemtestning för - och med kvalitet
Abstract
Denna uppsats syftade till att utröna var i systemutvecklings- och testningsprocessen man borde göra förändringar för att uppnå en så hög kvalitet som möjligt på systemet och utfördes i samarbete med ett systemutvecklingsföretag. Syftet uppnåddes genom att undersöka felrapporter av fel som hittats såväl av testarna vid systemtestningen som av användarna efter att produkten släppts. Dessa fel delades in i olika kategorier för att ge bild av vilken typ av fel som var vanligast. I tillägg till detta utfördes även ett antal intervjuer för att hitta orsakerna till varför felen uppstod.
Undersökningen visade att de flesta felen dels orsakades av att systemet inte från början var byggt för att bli så stort som det blev, och dels av kombinationen låg grad av styrning och en oerfaren utvecklingsstab, vilket har medfört att många av felen har släppts igenom. Dessutom visade det sig att kommunikationen mellan de olika delarna av systemutvecklingsprocessen inte fungerade optimalt.
Uppsatsen resulterade i slutsatsen att det bästa sättet att säkerställa kvalitet är att ställa om blickfånget från systemtestningen till att tänka testning genom hela systemutvecklingsprocessen. Detta kan göras genom att utöka testarnas delaktighet i tidigare faser av processen och genom att införa manuella granskningar av tidig dokumentation och kod.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law