Kritiska framgångsfaktorer för IT inom vården
Abstract
Vårt samhälle blir mer och mer IT-baserat. Sjukvården är en informationstung verksamhet där
införandet av datorer kan förväntas leda till stora positiva effekter. Min personliga erfarenhet
av att arbeta inom vården har dock visat att vårdpersonal kan uppleva IT som ett hinder. En
bild som bekräftas av litteratur i ämnet.
Utifrån teorier inom informatik har IT-miljön därför granskats på två vårdavdelningar inom
Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Syftet har varit att genom en kvalitativ ansats
få en bild av hur vårdpersonal kan uppleva sina kontakter med IT samt att ur denna bild
försöka dra slutsatser om vilka faktorer som är kritiska för en framgångsrik IT-miljö.
Förhoppningen är att de identifierade kritiska framgångsfaktorerna kan vara vägledande för
hur arbete med att förbättra sjukvårdens IT-miljö bör utformas.
Av studien framgår att en ansvarstagande ledning och en tydlig organisation kan definieras
som kritiska framgångsfaktorer för IT inom vården. Ledningens attityd till IT-frågorna präglar
hela organisationens IT-miljö. Genom att betrakta informationstekniken som en strategisk
resurs kan ledningen stå som förebild för arbetet med IT-frågor. För vårdpersonal framstår
tillgänglighet till informationssystemen samt tillräcklig kunskap som ytterst viktigt för
acceptans av tekniken. Bekvämlighet och säkerhet är ytterligare faktorer vilka visat sig vara
kritiska för framgång.
Tidigare studier kring IT i vården visar stor överensstämmelse med resultatet av denna studie.
Det blir därför rimligt och trovärdigt att dra vissa tentativa slutsatser av resultatet. IT är idag
en betydande del av den komplexa organisation sjukvården utgör. Behovet av att ha en uttalad
IT-strategi är stort och det är ledningens ansvar att se till att sådan finns och följs.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law