Postorderföretagets medier Internet och katalog - med fokus på kundrelationer
Abstract
Genom Internet och e-handel har nya möjligheter för postorderföretag att nå
ut till marknaden uppkommit. Postorderföretag måste numera kunna hantera
ytterligare ett medium parallellt med sin traditionella katalog. Det har
samtidigt blivit allt viktigare för företag att vårda relationerna till sina
kunder. Frågan var hur det är möjligt att etablera och underhålla
kundrelationerna med hjälp av sina medier, katalog och Internet.
Tillvägagångssättet var litteraturstudier med efterföljande kvalitativa
intervjuer på ett postorderföretag för att undersöka både katalogens och
Internets betydelse för kundrelationen. Detta undersöktes utifrån företagets
perspektiv. Studien kom fram till att det ur de olika dimensionerna
tillgänglighet, interaktivitet och värdeskapande fanns olika betydelsefulla
karaktäristika hos de olika medierna samt kombinationen av dessa hade
betydelse för kundrelationen idag. Den begränsade Internettekniken och
bristande datormognad i kundbasen gör att katalogen fortfarande har en
stark ställning. Företagets Internetplats har en stor potential med möjlighet
till interaktivitet, individanpassning och ökad tillgänglighet för nya
kundgrupper.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law