dc.contributor.author | Tengberg, Caroline | swe |
dc.date.accessioned | 2002-12-07 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T16:58:12Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T16:58:12Z | |
dc.date.issued | 2000 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1287 | |
dc.description.abstract | Många stora, påkostade implementeringsprojekt av standardsystem leder inte till någon märkbar utveckling av organisationen. De positiva effekterna lyser med sin frånvaro medan projektet i sig växer till en dyrbar svulst, vilken kräver alltmer resurser. En aspekt som identifierats i debatten kring detta fenomen är användarnas betydelse för projektens framgång. Att införa ett nytt system handlar om att ändra och utveckla mänsklig kommunikation oavsett vilken teknik som används. I uppsatsen studeras mötet mellan användare och standardsystemet SAP R/3 ur ett infologiskt perspektiv. Den utbildning som bedrivs inom olika SAP R/3 projekt idag är ett resultat av den inställning till lärande och användarnas roll som finns idag. Användarnas avgörande betydelse för ett projekts framgång är tydlig. Ett problem är dock att den insikten inte alltid når ända fram till utbildningssituationen. Fortfarande är det lättare att fokusera på de datalogiska problemen än de infologiska. Användaracceptans, engagemang och förståelse ligger fortfarande långt ner på dagordningen när större system ska implementeras. | swe |
dc.format.extent | 223230 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Användare och standardsystem- att utveckla ett samförstånd | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Informatics | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för informatik | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 1373 | swe |