Show simple item record

dc.contributor.authorLandberg, Birgittaswe
dc.date.accessioned2002-12-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:58:13Z
dc.date.available2007-01-16T16:58:13Z
dc.date.issued2000swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1288
dc.description.abstractMånga datoriserade system samlar in och lagrar stora mängder data. I dessa datamängder kan finnas en dold kunskap. Samtidigt finns i en organisation ett behov av beslutstöd, som man ofta försöker tillfredsställa med hjälp av egna uppföljningar och Excel-ark. Den här uppsatsen har tagit ett underhållssystem för stora tekniska anläggningar i en kommun som utgångspunkt för att prova om databasen i ett daglig-rutin-system rymmer dold information och om använ-darna själva har tydliga frågor som skulle kunna besvaras om man tog fram den dolda infor-mationen. Ett delsyfte har varit att ta fram en metod att visa diagram på intranätet med hjälp av en komponent och Excel-diagram. Ett annat delsyfte har varit att kartlägga användarnas inställning till ett beslutstöd och vilka faktorer som påverkar deras inställning. Eftersom en tyngdpunkt har legat på användarnas medverkan har intervjuerna spelat en central roll. Litteraturstudier, kunskapsutvinning ur databasen och programmering var del av metoden. Resultatet visar att användarna har en klar uppfattning om vad de vill ha svar på. Deras önskemål rör sig i stor utsträckning om frågor på en operationell nivå. De har också en bestämd uppfattning om hur svaren skall ges 'det skall vara en knapp att trycka på'. I stor utsträckning finns svaren på deras frågor i databasen. Det praktiska resultatet blev en 'knapp' på företagets intranät, en ActiveX-komponent för grafik och en rad diagram för snabba översikter över verksamheten. Beslutstödsmodulen utformades så att den ger information såväl i sammanfattande form som i detaljerad. Detta betyder att ett och samma beslutstöd tillfreds-ställer informationsbehoven såväl hos personal på ledningsnivå som personal på operationell nivå. Den viktigaste faktorn som påverkade användarnas inställning till ett beslutstöd var en viss tveksamhet inför någon ny, förväntat komplicerad, programvara.swe
dc.format.extent360705 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleAtt utveckla beslutstöd ur befintliga system- Kan databaser i daglig-rutiner-system användas för beslutstöd och hur skall det gå till?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid1364swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record