• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategiska Framgångsfaktorer för e-Business En normativ holistisk modell för studie av e-Business

Abstract
Denna rapport presenterar en studie av e-Business kvalitativa karaktär och betraktar konceptet såsom en informationsmiljö av sociala och infoteknologiska förhållanden. Vi har skapat en modell för att studera denna miljös kvalitativa karaktär. Modellen består av fem grundelement, nämligen ansvarsstrukturer, processer, sociokulturella förhållanden, kunskapsmässiga och kognitiva förhållanden, samt IT-system. Dessa kopplas samman med hjälp av fyra arkitekturer som anges i termer av funktionella, infologiska, strukturella och strategiska förhållanden. Vårt arbete har resulterat i följande slutsatser: · e-Business överblickbarhet är relativt låg om fenomenet skall studeras utifrån de traditionella teoretiska modeller som finns. · Förståelsen av e-Business beteende kräver såväl differentiering, som samordning av dess rationella och emotionella delar. Såsom det framgår av vår undersökning är den rationella delen mer utvecklad än den emotionella, sociala delen. · En meningsfull utveckling av e-Business måste grundas på köparens subjektiva, upplevda beslutssituation där informationssökning, informationsbearbetning, jämförbarhet etc., samt förhandling och handling blir involverade. Det innebär att såväl informativa som kommunikativa, transaktionsmässiga och sociala handlingar utgör odelbara aspekter av utvecklingen. Emellertid har användaren (kunden) i princip ingen möjlighet att påverka en sådan utveckling som vi har presenterat. Dock har vi noterat att framsynta affärsmän är väl medvetna om detta problem och har försökt lösa det genom att motivera kunden att bli en delaktig arkitekt av den framtida utvecklingen. Vår studie bygger på en omfattande litteraturundersökning som har resulterat i klargörande av flera bakomliggande drivkrafter av e-Business utveckling och en normativ modell för kvalitativa studier av e-Business. Den empiriska delen har hjälpt oss att presentera ”state of the art” av konceptets överblickbarhet, beteende och utveckling.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1289
Collections
  • D-uppsatser
View/Open
Anderson,_Lind_,200.pdf (193.6Kb)
Date
2000
Author
Lind, Claes
Andersson, Fredrik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV