Strategiska Framgångsfaktorer för e-Business En normativ holistisk modell för studie av e-Business
Abstract
Denna rapport presenterar en studie av e-Business kvalitativa karaktär och betraktar konceptet såsom
en informationsmiljö av sociala och infoteknologiska förhållanden. Vi har skapat en modell för att studera denna miljös kvalitativa karaktär. Modellen består av fem grundelement, nämligen ansvarsstrukturer, processer, sociokulturella förhållanden, kunskapsmässiga och kognitiva
förhållanden, samt IT-system. Dessa kopplas samman med hjälp av fyra arkitekturer som anges i termer av funktionella, infologiska, strukturella och strategiska förhållanden. Vårt arbete har resulterat i följande slutsatser:
· e-Business överblickbarhet är relativt låg om fenomenet skall studeras utifrån de traditionella
teoretiska modeller som finns.
· Förståelsen av e-Business beteende kräver såväl differentiering, som samordning av dess rationella
och emotionella delar. Såsom det framgår av vår undersökning är den rationella delen mer
utvecklad än den emotionella, sociala delen.
· En meningsfull utveckling av e-Business måste grundas på köparens subjektiva, upplevda
beslutssituation där informationssökning, informationsbearbetning, jämförbarhet etc., samt
förhandling och handling blir involverade. Det innebär att såväl informativa som kommunikativa,
transaktionsmässiga och sociala handlingar utgör odelbara aspekter av utvecklingen.
Emellertid har användaren (kunden) i princip ingen möjlighet att påverka en sådan utveckling som vi
har presenterat. Dock har vi noterat att framsynta affärsmän är väl medvetna om detta problem och har
försökt lösa det genom att motivera kunden att bli en delaktig arkitekt av den framtida utvecklingen.
Vår studie bygger på en omfattande litteraturundersökning som har resulterat i klargörande av flera
bakomliggande drivkrafter av e-Business utveckling och en normativ modell för kvalitativa studier av
e-Business. Den empiriska delen har hjälpt oss att presentera ”state of the art” av konceptets
överblickbarhet, beteende och utveckling.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law