Animationsdesign för algoritmvisualisering
Abstract
Att använda bilder och visualiseringar för att förklara koncept och händelse-förlopp
är något som har gjorts länge, även inom algoritmundervisning. Det
ställs dock speciella krav på animering av algoritmer då dessa animationer
måste konkretisera något väldigt abstrakt samtidigt som visualiseringen måste
vara generell. Forskning om animationer som undervisningshjälpmedel för
algoritmundervisning har dock inte kunnat påvisa några positiva effekter av
att använda animationer. I denna uppsats har vi försökt besvara frågan om hur
man skall designa visualiseringar för att dessa skall stödja inlärning. För att
besvara denna fråga har vi undersökt hur inlärningsprocessen fungerar och
hur multimedia kan stödja denna. Detta har vi gjort genom att undersöka vil-ka
resultat som har framkommit i den pedagogiska forskningen om multi-mediala
undervisningshjälpmedel och de psykologiska teorier som ligger till
grund för denna forskning för att se om dessa resultat är applicerbara på de-sign
av algoritm animationer. Övrig forskning som vi anser kan ge design-implikationer
har också studerats. Den pedagogiska forskningen av Richard
Mayer som bygger på psykologiska koncept introducerade av Allan Paivio
visade sig vara direkt tillämpbar på design av algoritmanimationer och även
forskning om färg som informationsförmedlare visade sig nyttig.
Utifrån dessa teorier formulerar vi sedan ett antal kriterier som en visualisering
måste uppfylla för att stödja inlärning. För att demonstrera hur dessa kriterier
kan tillämpas designar vi en prototyp för visualisering av en distribuerad algo-ritm
samt utvärderar en redan existerande animation och jämför med den nya
visualiseringen utifrån kriterierna.
Efter detta diskuterar vi ett antal punkter som vi anser vara viktiga ur design
synvinkel för att en visualisering skall uppfylla kriterierna och stödja inlärn-ing.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law