E-learning- utformning av en engagerande datorbasera utbildningsmiljö
Abstract
Kunskap är en allt viktigare resurs för företag idag, samtidigt som kraven på dess aktualitet
ofta är stora. Framförallt är det ekonomiska skäl som gör att datorbaserade utbildningsformer
används allt oftare. Det finns en tydlig svårighet i att anpassa dessa till människans sätt att
lära, vilket tidigare e- learning-system visat. I rapporten har vi tagit fram pedagogiska
principer som kan utgöra en god grund för ett gott lärande med hjälp av datorer. Vi har även
utformat en e- learning-prototyp som är baserad på dessa principer. Utbildningen handlar om
att tillämpa en systemutvecklingsmetod vid namn RUP. Vi har gjort en preliminär utvärdering
av vårt arbete med hjälp av anställda vid Semcon och med intervjuer utvärderat deras
synpunkter.
De pedagogiska principer som prototypen bygger på verkar fungera väl. Utvärderingen har
visat att utbildningen krävde eget tänkande och engagemang av deltagaren, vilket vi anser
grundar ett gott lärande. En mängd faktorer förutom det pedagogiska grundkonceptet är
naturligtvis avgörande för kvalitén på en utbildning. Utvärderingen av prototypen och dess
användning har visat att mycket tydliga instruktioner, en genomtänkt och konsekvent layout
och tydliga hjälptexter är avgörande för hur prototypen uppfattas. Här finns en del att förbättra
i denna första version av vår utbildningsprototyp. I stort anser vi dock att våra pedagogiska
hållpunkter utgör en god grund för ett engagerat lärande.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law