"Data Mining" - En revolution eller ännu ett analysverktyg?
Abstract
I vår tid råder det ingen brist på information, utan snarare ett överflöd. Företag fyller sina databaser med data som de tror sig kunna dra nytta av. Problemet är att förmågan att analysera och dra nytta av data är lägre än förmågan att samla in och lagra den. Med data mining kan företag analysera data och få fram mönster och samband som kan användas som underlag för beslut. I försäkrings- och kreditkortsbranschen finns det stora potentialer för användningen av data mining eftersom stor möda läggs på marknadsundersökningar, där stora mängder information om kunders behov bearbetas. I denna uppsats har vi studerat två bolag, ett i försäkrings- och ett i kreditkortsbranschen, för att undersöka deras möjligheter att använda data mining. Vi har även undersökt hur bolagen kan använda en data mining produkt, SAS Institutes Enterprise Miner. Studien visar att det är viktigt vid användningen av data mining att vara införstådd med vad som egentligen undersöks samt att besitta den kompetens som krävs för att tolka resultatet. Det är också viktigt att inte underskatta behovet av tids- och kompetensresurser för att implementeringen av data mining ska lyckas.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
1998Author
Elfström, Annika
Andersson, Catrin
Language
sv