Effektivt lärande med IT-stöd
Abstract
Magisteruppsatsen handlar om vad datorn, i form av ett IT-pedagogiskt hjälpmedel, kan
tillföra lärandeprocessen i en skolmiljö. Med den information som presenteras har sedan
fokus riktats mot adb-kontorets applikation, Kunskapsnätet, med avsikt att förslag om
funktionalitetsförbättringar skall tas fram med teori om lärande som bakgrund.
Empirin tas från två omgångar med semistrukturerade kvalitativa lärarintervjuer samt en
kvalitativt strukturerad elevenkät. De två sistnämnda med avsikt att få en uppfattning
huruvida den presenterade litteraturen går att knyta an till en skolmiljö samt
användarnas uppfattningar om Kunskapsnätet roll och funktionalitet i utbildningen.
Dessutom används litteraturstudier.
Studien visar att datorn, som hjälpmedel för lärandeprocessen, har stor potential att
förändra och förbättra situationen i dagens skola. Det framkommer vidare att det inte
går att se enskilt på funktionaliteten vid bedömningen av en applikations möjlighet för
att skapa en bra miljö för lärande. Faktorer, så som utbildning av individer som skall
använda programmet och behovet av en kontinuerlig drift, spelar stor roll för
satsningens framgång. Genom att dra paralleller mellan en modell för lärande och
Kunskapsnätet presenteras en rad förslag på förbättringar med avsikt att stärka
applikationens position som en samling verktyg som stöder effektivt lärande.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law