Fakturakarusellen-Rationalisering av fakturahanteringsprocessen med hjälp av elektronisk dokumenthantering
Abstract
Denna rapport behandlar vilka effekter implementering av teknik för elektronisk dokument-och
fakturahantering får för företaget som organisation respektive för de anställda i företaget.
Framställandet av uppsatsen sker i samarbete med Liseberg AB som är ett medelstort företag i
servicebranschen. De kommer i dagarna att börja använda sig av elektronisk fakturahantering
internt i företaget, och vill ha en utomståendes synpunkter på detta.
Hur förändrade arbetsprocesser och ny teknik påverkar Lisebergs situation studeras i
problemdiskussionen, som mynnar ut i följande problemställning;
Vilka för- respektive nackdelar kan det innebära, för företaget respektive för de tilltänkta
användarna, att implementera teknik för elektronisk fakturahantering i ett medelstort företag?
Syftet med uppsatsen är att beskriva och förklara hur elektronisk dokument- och
fakturahantering teoretiskt fungerar. Vidare är syftet att visa hur Liseberg praktiskt kan dra
nytta av en sådan hantering samt vad den innebär för tilltänkta användare. Dessutom
analyseras möjligheterna att vidareutveckla elektronisk fakturahantering på Liseberg till att
även omfatta externa relationer. Rapporten är tänkt att öka läsarens förståelse och kunskap
samt skapa en grund för vidare studier och diskussioner.
För att kunna besvara den uppställda frågeställningen började jag med att göra en
litteraturstudie. Avsikten var att finna svar på problemet ur en teoretisk synvinkel. Med
litteraturstudien som grund formulerade jag ett antal mer detaljerade frågor. Därefter
genomfördes en fallstudie, där förutsättningarna för elektronisk dokument- och
fakturahantering undersöktes utifrån Lisebergs specifika situation. Frågorna fick svar genom
intervjuer med ett urval av de anställda.
För att elektronisk dokument- och fakturahantering skall kunna användas förutsätts att
företaget redan har, eller har råd att skaffa, den teknik som behövs. Om den nya tekniken skall
få någon genomslagskraft och användas effektivt, måste dessutom människorna i den berörda
organisationen acceptera den eftersom själva tekniken inte på egen hand förändrar
organisationen. Dessa förutsättningar har Liseberg, tekniken finns och användarna tycks inte
ha något emot elektroniska dokument i sig. Det användarna istället ställer sig frågande till är
hur organiseringen av arbetsprocesser skall gå till.
Jag tror att Liseberg mycket väl skulle kunna ta steget vidare till mottagande av elektroniska
fakturor från leverantörer. Innan beslut fattas bör dock bredare förundersökningar och
behovsanalyser göras samt mer diskussioner föras med de anställda för att de skall känna sig
mer involverade i utvecklingsprocessen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law