Helpdesk ur ett kunskapsperspektiv
Abstract
Denna magisteruppsats belyser ett antal organisatoriska faktorer som påverkar kunskap, lärande och
Knowledge Management i en helpdeskmiljö. Den tar också upp teorier kring lärande organisationer
och kunskapsföretag.
Syftet med arbetet var att undersöka hur man kan öka kunskapsgenerering och kunskapsspridning
på en helpdesk, samt vilka faktorer som är av störst betydelse i detta arbete.
Genom att jämföra teorier kring relaterade områden med den verksamhet som bedrivs på en helpdesk
kunde vi lyfta fram de faktorer som är av största vikt för denna. Relevanta teorier sammanfattades
och strukturerades i en teoretisk modell som låg till grund för den empiriska studien. Studien
genomfördes med en etnografisk utgångspunkt där vi genom ostrukturerade intervjuer och deltagande
observationer samlade in det empiriska materialet.
Det som visade sig vara mest betydelsefullt i utvecklingen mot en lärande organisation var en
helhetssyn på kunskap och förändringsarbete, samt ett behov av autonomi och självstyre i
verksamheten.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law