• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsoinformation på Internet - vad kan den användas till och - vilket mervärde skapas för patienter?

Abstract
SAMMANFATTNING Uppsatsen behandlar hälsa på Internet. De frågeställningar som jag har haft för avsikt att belysa i arbetet är: ?Vilka användningsområden kan enskilda patienter ha för hälsoinformation via Internet?? och ?Hur kan hälsoinformation via Internet skapa mervärde för patienter?? Jag har gjort en litteraturstudie för att komma fram till vilka användningsområden som är vanligast förekommande. Dessa visade sig vara; Självhjälpgrupper och nätdebatter för patienter, patientinformation, möten mellan patienter och läkare, generell information, marknadsföring och försäljning, webb-baserade medicinska tidningar, nyhetstjänster, bibliotek och databaser samt uppföljning av sjukdomsförlopp. Därefter har jag utfört en empirisk undersökning av ett urval på nio, i artiklar och av läkare ofta rekommenderade, svenska hälsosidor riktade till patienter samt patienter/vårdpersonal för att se om ovan nämnda funktioner finns där. Dessutom har ytterligare en empirisk studie genomförts när det gäller kommunikation av information via hälsosidor för att se hur den fungerar. Det analysverktyg som användes för denna studie var fyra former av socialt kapital, informationspotential, normer, auktoritetsrelationer och förpliktelser och förväntningar samt teorier när det gäller information och kunskap. Resultatet blev mycket varierande när det gäller användningsområden, någon sida innehöll alla funktioner medan andra innehöll färre. Dessutom visade studien att flera av hälsosidorna har goda förutsättningar för att skapa mervärde för patienter utifrån de fyra formerna av socialt kapital. De kommunicerar mycket som kan skapa trygghet, stöd och förtroende för patienter i olika situationer. Medan andra hälsosidor som ingick i undersökningen sänder ut väldigt få signaler för att skapa det förtroende som ofta krävs för att människor skall deltaga i olika former av kommunikation via Internet.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1353
Collections
  • D-uppsatser
View/Open
39956-x_jonsson_agneta_IA7300.pdf (388.4Kb)
Date
2002
Author
Jönsson, Agneta
Language
en
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV