Show simple item record

dc.contributor.authorGunnarsson, Davidswe
dc.contributor.authorAlexis, Andreasswe
dc.date.accessioned2003-10-24swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:59:02Z
dc.date.available2007-01-16T16:59:02Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1364
dc.description.abstractVäl fungerande kommunikation är en förutsättning för att datorbaserad distansutbildning skall vara genomförbar. I denna uppsats undersöker vi på ett teoretiskt plan möjligheten att införa Instant Messaging (IM) i den miljön. Vi studerade kvalitativt hur kommunikationen fungerade och hur vana IM-användare använde sig av mediet i syfte att identifiera de specifika kommunikationsbehov som uppstår vid datorbaserad distansutbildning och om IM kan tillgodose dem. Utifrån dessa behov och de teorier som arbetet vilar på sammanställde vi en lista över funktioner som vi tror bör finnas med i en IM-applikation riktad till denna målgrupp. Vi kom fram till att IM kan åtgärda vissa av de problem som förekommer i dagsläget, men att den ansvarige inte förutsättningslöst ska välja IM utan att ta hänsyn till uppgiften och gruppkonfigurationen och de därpå följande kommunikationsbehoven. Vi konstaterade också att lärare kan påverka hur och i vilken utsträckning ett givet medium eller verktyg används.swe
dc.format.extent52 pagesswe
dc.format.extent376299 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectInstant Messagingswe
dc.subjectMedia Richness Theoryswe
dc.subjectSocial Information Processingswe
dc.subjectSocial Presenceswe
dc.subjectDatorbaserad distansutbildningswe
dc.titleInstant Messaging Synkron textkommunikation i datorbaserad distansutbildningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3046swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record