IT som stöd för utvärdering av kompetens
Abstract
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur utvärderingen av de anställdas kompe-tens på ett konsultföretag gick till och på vilket sätt IT kunde stödja befintlig eller förändrad utvärderingsprocess. I uppsatsen behandlades begreppen kunskap och kompetens, som trots att de flitigt förekommer i dagens debatt om kompetens och kompetensutveckling, saknar klara definitioner. Utvärderingens roll i den lärande processen diskuterades för att visa hur utvärderingen styr på vilket sätt individer inhämtar kunskap. En studie genomfördes på ett konsultföretag, vars ledning saknar överblick av konsulternas kompetenser. Eftersom tyngdpunkten i uppsatsen låg på att förstå utvärderingen, användes metoden action case. Företagets utvärderingspro-cess undersöktes och jämfördes med teorierna om utvärdering. Stora skillnader fanns mellan utvärdering på företaget och i utbildning. Två förslag till IT-stöd gavs som på ett bättre sätt lyfter fram vilka kompetenser som finns inom företaget.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law