Vilka faktorer påverkar initiering och utveckling av ett livskraftigt datorstöd för utbildning?
Abstract
I rapporten görs en jämförelse mellan två projekt där undervisningsprogram i ämnet anatomi utvecklas. Båda undervisningsprogrammen utvecklas vid Göteborgs Universitet. Det ena vid medicinska fakultetens datalaboratorium och det andra vid institutionen för Zoologi. Rapporten vill klarlägga vilka faktorer i ett utvecklingsprojekt av datorstöd för utbildning som bidrar till att utveckla ett livskraftigt program samt hitta de fallgropar som kan leda till motsatsen. Detta görs genom jämförelsen av de två projekten från uppstart till dagens inriktning inför framtiden. De frågor som ställs är: 1. Vad är det för faktorer som initierar uppstarten av ett utvecklingsprojekt av ett undervisn-ingsprogram? 2. Vilka faktorer i projektet driver utvecklingen vidare? 3. Vad gör projektet/programmet livs-kraftigt efter att programmet är klart att användas i undervisningen? Projekten beskrivs och jämförelse görs av initieringsprocess, utvecklings-process och inriktning inför framtiden. Teknikens roll i projektet studeras med hjälp av push-pull teori för att se hur tekniken påverkar möjligheterna att utveckla ett undervisningsprogram som aktivt används i målverksamheten, som fyller sitt pedagogiska syfte och är förankrat i verksamhet och målgrupp. Efter jämförelsen identifieras kritiska faktorer och fallgropar som påverkar utvecklingsprocessen och resultatet av processen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law