Show simple item record

dc.contributor.authorOsmanovic, Almaswe
dc.contributor.authorLipic, Violetaswe
dc.date.accessioned2002-12-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:59:12Z
dc.date.available2007-01-16T16:59:12Z
dc.date.issued2001swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1378
dc.description.abstractTvå tydliga förändringar som präglar dagens samhälle är: ökad mobilitet och behov av tjänster. Dessa gav grunden för utveckling och expansion av den elektroniska marknadsplatsen med mobiliteten i fokus. Denna marknadsplats refereras till som mCommerce och präglas av utbudet av mobila tjänster. Tidigare erfarenheter från eCommerce visade att en ny marknad borde undersökas innan den expanderar för att undvika misslyckande. Denna rapport undersökte hur mCommerce marknaden, med mobiltelefoni som en teknologi, ser ut idag samt hur företag som erbjuder mobila tjänster och potentiella användare ser på möjligheter som marknaden erbjuder. På grund av att mCommerce ämne är ganska nytt och outforskat, användes de befintliga teorierna inom eCommerce samt empiriska undersökningar av både kvalitativa och kvantitativa typen. Syftet var att tillämpa några utvalda teorier på hur mobila tjänster kan utvecklas för att bli attraktiva ur användarens synpunkt. Detta resulterade i några viktiga faktorer som borde tas hänsyn till vid utveckling av mobila tjänster. Dessa faktorer är: vikten av kundkännedom, kostnad, informationspresentation d.v.s. design samt val av teknologi. För att få en överblick över vilka tjänster som finns på denna marknad, har tjänsterna klassificerats enligt följande: tidsviktiga-personliga, tidsviktiga-mindre personliga, mindre tidsviktiga-personliga, mindre tidsviktiga-mindre personliga. Rapporten visade att mCommerce har en potential för en ljus framtid.swe
dc.format.extent1669718 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titlemCommerce- utveckling av mobila tjänsterswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid1924swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record