• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svenska elbolags beteende och prestation av nytta – En studie med fokus på storlek och juridisk person

Abstract
Förutsättningarna på den svenska elmarknaden har kraftigt förändrats under senare tid beroende på att marknaden avreglerats, att antalet elbolag reducerats samt på grund av ett antal andra för elmarknaden specifika faktorer. En av dessa faktorer är den omdiskuterade regleringsprincip, nätnyttomodellen, som införts och som har som uppgift att reglera det legala monopol som distributionen av el utgörs av. Aktörerna på den svenska elmarknaden varierar i storlek och har olika ägarförhållanden. Nätnyttomodellen tar inte hänsyn till dessa aspekter, trots att vi kan förvänta oss de har en avgörande betydelse för konkurrenskraft och fördelningen av nytta mellan producent och konsument. Denna uppsats undersöker vad som kännetecknar olika kategorier elbolags beteende och hur detta beteende i slutändan påverkar elabonnenterna. Detta innefattar att utifrån ett ägar- och konsumentperspektiv studera vilken funktion de olika kategorierna fyller och hur den nytta varje kategori presterar fördelas mellan ägare av elbolag och elkund. Uppsatsen kommer fram till att ekonomiska föreningar genomgående strävar efter att i första hand ge sina abonnenter så mycket nytta som möjligt medan privatägda och offentligt ägda elbolag i först och främst maximerar nyttan åt sina ägare. En förklaring till beteendena fås genom att kombinera ekonomisk teori med ett antal specifika faktorer, där exempelvis lokal förankring är ett nyckelord. De små ekonomiska föreningarna fyller ett mycket viktigt syfte i skapandet av nytta åt sina abonnenter. Samtidigt utgör de potentiella uppköpsobjekt i den konsolidering av marknaden som pågår. Sammanslagningen av elbolag ligger antagligen inte i kundernas intresse, utan förhållandet kan snarare vara tvärtom. Samhället bör därför se över reglerna för uppköp för att skydda de små aktörerna och i slutändan även elkunderna.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1428
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
0506.45.pdf (852.3Kb)
Date
2006
Author
Svedjenäs, Peter
Eriksson, Jens
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV