Show simple item record

dc.contributor.authorÖhlund, Stefanswe
dc.contributor.authorMannheimer, Jeanneswe
dc.date.accessioned2006-09-05swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:07:23Z
dc.date.available2007-01-16T17:07:23Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1436
dc.description.abstractSedan januari 2006 har vi fått ta del av efterverkningarna av de i dansk media publicerade karikatyrerna på profeten Muhammed. Muslimernas heliga skrift Koranen, förbjuder dock avbildning profeten och karikatyrerna har således blivit katalysator till en osämja vilken har påverkat många skandinaviska företag och försäljningen av deras produkter. Det som sedermera har fångat vårt intresse, är hur en extern händelse av ovan nämnd karaktär kan få sådana dramatiska följder på en organisations verksamhet och hur man som företag hanterar det oförutsedda. Vår problemformulering utgår därmed ifrån att vi vill undersöka hur organisationer kan hantera oförutsedda händelser i det globala samhället. För att konkretisera fenomenet, blir uppsatsens syfte att göra en fallstudie av Arla Foods med följande frågeställning; hur kan man förstå Arla Foods hantering av situationen i samband med Muhammedbilderna? Den teoretiska utgångspunkten är institutionell teori där vi behandlar begrepp som rationaliserade myter, frikoppling, prat, beslut och handling. Vi har även använt oss av Røviks teoretiska premisser rörande multistandardorganisation och organisationsrecept. Slutsatserna i uppsatsen utmynnar i en problematisk konstruktion för företaget. Den institutionella omgivningen ter sig annorlunda än hur Arla Foods uppfattar den. Vi frågar oss om detta är konstruktivt för företaget och om det är långsiktigt hållbart. Genom att vidta olika åtgärder för att återuppnå stabilitet och ett normalt tillstånd, kan denna protektionistiska inställning ge upphov till organisatorisk tröghet. Arla Foods tidigare framgångsrecept i Mellanöstern kan inte vara bestående utan att anpassas till en föränderlig omvärld. Företaget behöver således utveckla sin receptiva förmåga för att åstadkomma en anpassning till förändringar i omgivningen, och därmed stimulera till en mer långsiktig vision av sin verksamhet i Mellanöstern. Genom studien framkommer även, sett ur ett större perspektiv, att företag som agerar på en global marknad är tämligen sårbara. Tolkningen av studien, är att resultatet vi kommit fram till inte är generaliserbart, men vi tror att det skulle vara av stor nytta för Arla Foods själva. Dessutom tror vi att fallet kan ge andra organisationer i liknande situation, en ökad förståelse och medvetenhet för att det finns olika och även nya premisser vilka de har att förhålla sig till.swe
dc.format.extent36 pagesswe
dc.format.extent272285 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleAtt hantera det oförutsedda -en studie av Arla Foods och Muhammedbildernaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid5002swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record