dc.contributor.author | Olofsson, Björn | swe |
dc.contributor.author | Lööf, Maria | swe |
dc.date.accessioned | 2006-08-31 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:07:24Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:07:24Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1438 | |
dc.description.abstract | Alla företag strävar efter att vara så produktiva och effektiva som möjligt för att uppnå högsta
möjliga lönsamhet. En faktor som påverkar lönsamheten är kostnader som beror på bristande
kvalitet. Det är väsentligt att reducera dessa kostnader i möjligaste mån för att optimera
lönsamheten. Kärnkraftsverket Ringhals har som målsättning att öka den årliga
elproduktionen för att öka lönsamheten. För att möjliggöra detta måste produktiviteten vara
optimal och det finns inte utrymme kostnader som beror på bristande kvalitet.
Syftet med arbetet är att definiera begreppet kvalitet och kvalitetsbristkostnad. Vidare skall en
lämplig modell för identifiering och mätning av kvalitetsbristkostnader identifieras. Arbetet
syftar även till att undersöka ledningsgruppens uppfattning kring kvalitet och
kvalitetsbristkostnader samt hur dessa kostnader skulle kunna reduceras.
För att kunna uppfylla syftet med arbetet genomfördes en litteraturstudie kring kvalitet och
kvalitetsbristkostnader samt hur dessa kostnader skulle kunna reduceras. Det utfördes även en
empirisk studie som bestod av intervjuer. Intervjuerna gjordes för att få insikt i hur arbetet
kring kvalitet sker i dagsläget samt vad de intervjuade personerna har för åsikter kring
förändringsarbete vad gäller kvalitet.
Från teoristudierna framgår det att det att begreppet kvalitet kan definieras produktens
förmåga att uppfylla kundens förväntningar eller överensstämmelse med krav. Vad gäller
begreppet kvalitetsbristkostnad är en vanlig definition den merkostnad som uppstår på grund
av bristande kvalitet i något led. Det är vanligt att kvalitetsbristkostnader delas in och
kategoriseras i olika grupper och på olika nivåer, till exempel tillfälliga och kroniska problem.
Vidare tar teorin upp mätförfarandet av kvalitetsbristkostnader, vilket kan göras antingen
genom kartläggning av kvalitetsbristkostnader eller genom ett mätsystem. För att lyckas med
att reducera kvalitetsbristkostnaderna är det viktigt att det finns en kultur och attityd bland
medarbetarna som gynnar detta arbete. Det krävs även kunskap både bland ledning och
medarbetare kring förbättringsmetodik. Till sist är det viktigt att ledningen är övertygade om
att kvalitetsarbete är lönsamt så att engagemang finns inför förändringsarbetet.
Den empiriska studien visar på att kvalitet kan beskrivas som hur väl något motsvarar behovet
och förväntningarna på produkten. Kvalitet beskrivs också som att det uppnås då de resultat
som eftersträvas nås. Kvalitetsbristkostnad motsvaras av alla kostnader för avvikelser mot
förväntat resultat. Vidare framgår det att verksamhetens största kvalitetsbristkostnader orsakas
av stoppad produktion, investeringsprojekt, maximal säkerhet samt kompetens. För att
reducera kvalitetsbristkostnaderna är viktiga faktorer, lärande organisation, fokus på mål och
resultat, rutiner samt motivation och medarbetarskap. Vad gäller inställningen till
förändringsarbete upplevs det att det finns en öppenhet bland medarbetarna. Det är dock
jobbigt att genomföra förändringar på grund av att säkerhetskulturen är så starkt förankrad i
organisationen. Den allmänna uppfattningen är att företaget kan bli bättre på att arbeta med
kvalitet, men att det inte får ske på bekostnad av säkerheten.
En analys av den empiriska studien mot den teoretiska referensramen leder till slutsatsen att
det viktigaste för att lyckas reducera kvalitetsbristkostnader är att skapa en kvalitetskultur i
organisationen. Med hjälp av utbildning och kunskap samt positiva erfarenheter från
förbättringsarbete läggs förhoppningsvis grunden för ledningens engagemang och intresse för
kvalitet. Det är först när ledningen har denna kvalitetsmognad som en kulturförändring kan
ske, en förändring som leder till att kvalitet blir lika centralt som säkerhet på Ringhals. | swe |
dc.format.extent | 3980830 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.title | Kvalitetsbristkostnader på Ringhals | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4982 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |