Kvinnliga entreprenörer - Vad är det som motiverar dem till att starta företag?
Abstract
Entreprenörer är inget nytt fenomen utan ett begrepp som myntades och florerade redan på medeltiden. I dagens samhälle har dock begreppet entreprenör kommit att associeras med en rad egenskaper vilka till och från kan upplevas som manliga, exempelvis risktagande. Oavsett om begreppet upplevs som manlig, kvinnligt eller neutralt är entreprenörer viktiga för den ekonomiska utvecklingen. Ty nya innovationer och nya företag sätter press på redan existerande företag och för på så sätt utvecklingen framåt. Eftersom andelen kvinnliga entreprenörer i Sverige är lägre än vad den kvinnliga andelen av befolkningen är, finns en outnyttjad resurs. Kvinnliga entreprenörer som startar företag är dock inte bara viktigt för landets ekonomiska utveckling, utan är även viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv.
Med vår studie vill vi skapa en större förståelse för de kvinnliga entreprenörernas situation genom att synliggöra de tankar, händelser och beteenden som får dem att starta företag. Anledningen är framförallt vår tro att en ökad förståelse för motivationen hos de kvinnliga entreprenörerna kan medföra ett bättre utformat stöd till och tillvaratagande av kvinnliga entreprenörer. På så sätt kan ett bättre utnyttjande av samhällets resurser möjliggöras.
Den frågeställning som vår studie byggs på är: Vilka motiv driver en kvinnlig entreprenör att starta eget företag? För att få svar på detta har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex kvinnliga entreprenörer som befinner sig någonstans mellan att ha en idé och nästan ha startat ett företag.
Vår slutsats är framförallt att hos var och en av våra respondenter kan samma motivationsaspekter, exempelvis behov, värderingar eller mål, hittas men att styrkan i respektive motivationsaspekt varierar från individ till individ. Vi har urskiljt vissa motivationsfaktorer vilka i större grad motiverar våra respondenter till att starta eget företag. I grunden uppger de ett behov av att nå en frihet att bestämma över sig själva och sin tid, få arbeta med något som de trivs med och utveckla en egen idé samt att nå en ekonomisk hållbar situa tion. Den motivation som kan härledas från de tre behoven påverkas i sin tur av en ökad kunskap inom området och stöd från den sociala omgivningen. Motivationen påverkas även av de kvinnliga entreprenörernas värderingar, intresse och mål inklusive delmål, vilka hjälper individen att bibehålla motivationen genom en känsla av framåtskridande.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law