dc.contributor.author | Swenson, Malou | swe |
dc.contributor.author | Nätstrand, Charlotte | swe |
dc.date.accessioned | 2006-02-15 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:07:54Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:07:54Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1479 | |
dc.description.abstract | Titel: Bakgrund och problem:
Från och med 1 januari, 2005 ska alla svenska börsnoterade företag redovisa i enlighet
med IFRS. Vid företagsförvärv gäller i och med de nya reglerna nu IFRS 3 tillsammans
med IAS 38. De nya reglerna innebär bland annat att företag ska ta upp förvärvade
varumärken i balansräkningen. Tidigare har de endast redovisats som en del av goodwill.
Internt upparbetade varumärken har inte tidigare och får inte heller nu tas upp i
balansräkningen. I och med att förvärvade varumärken nu särskiljs från goodwill
uppkommer för företagen även frågan om hur varumärken ska värderas samt hur
nyttjandeperioden ska bedömas. Det finns ett antal utarbetade metoder för värdering av
varumärken, men det finns inom ramen för reglerna även möjlighet att utarbeta egna.
Syfte:
Detta arbete söker utreda hur börsnoterade företag i Sverige kommer att gå tillväga i
hanteringen av varumärken i redovisningen i och med införandet av IFRS/IAS.
Avgränsningar:
Trots att det nu är fler immateriella tillgångar som i och med införandet av IFRS/IAS ska
särskiljas från goodwill, behandlar uppsatsen endast hanteringen av varumärken. Dessutom
ligger tyngdpunkten på de förändringar och eventuella problem som kan uppstå.
Metod:
En textstudie har genomförts samt ett antal intervjuer varav två varit besöksintervjuer och
resterande har varit mailintervjuer.
Resultat och slutsatser:
Under uppsatsarbetet framkom att den mest använda värderingsmetoden här i Sverige är
Relief from Royalty. Det visade sig även att verklighetens hantering av varumärken
skiljer sig en del från det reglerna förespråkar.
Förslag till fortsatt forskning:
Utreda i vilken utsträckning företag verkligen redovisar varumärken som egen post i
balansräkningen samt om detta är något som ökar i omfattning under kommande år. Får
reglerna några större effekter på företagens ekonomiska ställning? Hur viktig är genomskådligheten
för externa användare? Borde företag ha möjlighet att redovisa internt
upparbetade varumärken. | swe |
dc.format.extent | 272939 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | |
dc.title | Varumärken – Hantering enligt IFRS 3 och IAS 38 | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4742 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |