Förtroende för redovisning – Ur analytikers perspektiv
Abstract
Bakgrund och problem: I forskningen förekommer vissa anomalier angående modeller
för hur finansiella marknader fungerar. En sådan modell är Capital Asset Pricing Model.
Problemet med modellen är att all risk inte alltid fångas upp och därför krävs det att
användaren ser till något ytterligare, som exempelvis förtroende. Det finns flera sorters
förtroenden, men vi har fokuserat på system- och personförtroende samt på förtroendet
för vissa företag. Redovisning är exempel på ett system som påverkar förtroendet hos
dess mottagare. En angelägen mottagare av redovisning är yrkesgruppen analytiker.
Deras förtroende påverkas även av personer som styr bolaget de följer. All information
som analytikerna tillhandahåller om företagen kan leda till att förtroendet för bolaget är
högt eller lågt. Efter skriverier i media om diverse skandaler i olika företag, kan det vara
intressant att se huruvida analytiker har påverkats av dessa och om deras syn på
redovisning har förändrats.
Frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att komma fram till vad som påverkar
analytikers förtroende för den redovisning som lämnas från företagen de analyserar. Vi
kommer även att ta reda på hur analytiker vid analys använder redovisning, beroende på
hur högt eller lågt förtroendet är för det följda bolaget.
Avgränsningar: Vi har avgränsat oss genom att inrikta oss på mottagare av
redovisning, och då enbart på aktieanalytiker. På grund av tidsbrist har vi fokuserat på
fyra specifika bolag som följs av analytikerna.
Metod: Vår undersökning är främst baserad på intervjuer med sex aktieanalytiker på
olika investmentbanker. Den är även till viss del baserad på teori. För att kunna göra en
kvalitativ analys valde vi ut fyra företag, vilka är SKF, H&M, Bure och Skandia, som
följs av de intervjuade analytikerna.
Slutsatser: Vad gäller systemförtroende så kom vi fram till att vilket system företaget
använder vid redovisning, inte påverkar analytikerna alls. Mycket upplysningar från
företaget ger en tillförlitlig redovisning som ökar analytikernas förtroende för företaget.
Vilka personer som sitter i styrelsen och ledningen i det analyserade bolaget påverkar
deras personförtroende. När det gäller analytikernas användning av redovisning, så
påverkas inte denna överhuvudtaget av om förtroendet är högt eller lågt för det
analyserade företaget.
Förslag till fortsatta studier: Ett förslag är att vända sig till företag som har genomgått
kriser och undersöka hur de går till väga vid utformningen av sin redovisning. Det
skulle vara spännande att se om de har aktieanalytikerna i åtanke när de avgör vilka
upplysningar som ska lämnas ut och inte.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Rohlén, Emma
Nilsson, Camilla
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv