dc.contributor.author | Nordblom, Mia | swe |
dc.contributor.author | Johansson, Viktoria | swe |
dc.date.accessioned | 2005-09-20 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:23:50Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:23:50Z | |
dc.date.issued | 2005 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1495 | |
dc.description.abstract | Titel: Bakgrund och problem: Kritik mot den traditionella ekonomistyrningen har under årens
lopp utmynnat i att nya styrsystem, däribland Balanced Scorecard (BSC), utvecklats. Mycket
forskning har bedrivits kring konceptet vilken främst fokuserat på modellens utformning och
implementering och fler empiriska undersökningar som visar vilka effekter BSC genererat i
praktiken har eftersökts. Vidare har det uppmärksammats att det bedrivits lite forskning kring
de förväntningar aktörer har på BSC vilket borde vara intressant att studera då förväntningar
tycks påverka hur aktörer upplever modellen samt hur de utför sina handlingar relaterade till
den. Vi har med detta i åtanke inriktat vår studie till att kartlägga de förväntningar olika
aktörsgrupper inom organisationer har på BSC och om det finns skillnader och/eller likheter
mellan olika aktörsgruppers förväntningar.
Syfte: Vårt syfte med studien är att beskriva, jämföra och analysera förväntningar på BSC hos
olika aktörsgrupper för att få insikt i hur olika aktörsgrupper uppfattar konceptet och dess
användning inom organisationen.
Avgränsningar: Vi fokuserar i vår studie ej på BSC-modellen i sig utan är enbart
intresserade av de förväntningar som finns på BSC inom tre företag idag. Vi kommer inte att
uttala oss om huruvida företagen använder BSC på ”rätt” sätt, ej heller sätta förväntningar i
relation till hur BSC kommuniceras, hur företaget presterar ekonomiskt eller om företagets
BSC kan anses vara bättre eller sämre än andra företags.
Metod: Studien har genomförts som en fallstudie där tre organisationer har studerats närmare.
Vi har använt oss av en kvalitativ metod där personliga intervjuer med aktörer på olika nivåer
inom tre organisationer genomförts.
Resultat och slutsatser: Studiens resultat visar att det är de ansvariga för BSC som uttrycker
mest förväntningar på modellen och förväntningarna varierar både inom och mellan företagen
och stämmer på olika sätt överens med de effekter teorin huvudsakligen anger är att vänta
genom användning av BSC. De förväntningar aktörsgrupper på mellannivå uttrycker skiljer
sig från de ansvarigas antingen genom att de ej uttrycker några förväntningar alls eller i den
meningen att de tycks förvänta sig mer verksamhetsnära effekter. På den verksamhetsnära
nivån är det vidare endast en aktör i de studerade företagen som uttrycker förväntningar på
BSC.
Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att förutom förväntningar på BSC studera
hur förväntningar uppstår och om de påverkar aktörers beteende samt om sättet på vilket
BSC kommuniceras inom organisationen påverkar aktörers förväntningar. Genom vår studies
resultat uppstod en reflektion kring huruvida aktörers ansvar för BSC kan påverka deras
förväntningar på modellen, vilket även det vore intressant att studera närmre. | swe |
dc.format.extent | 674444 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.title | Förväntningar på Balanced Scorecard – en studie på tre företag | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4424 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |