Lärandestil, tyst kunskap och användningen av formella styrverktyg bland ekonomiansvariga i åtta småföretag
Abstract
Bakgrund och problem: Ett ”gap” mellan teori och praktik har uppmärksammats inom
området ekonomistyrning och de formella styrverktygen används inte alltid på det sätt
som förespråkas i teorin. Detta leder in författarna på följande problemformuleringar: I
vilken utsträckning används de formella styrverktygen i småföretags ekonomistyrning?
Använder sig de ekonomiansvariga på småföretag av någon form av tyst kunskap i
arbetet med de formella styrverktygen? Framträder något samband mellan hur mycket
information de ekonomiansvariga använder i arbetet med de formella styrverktygen och
deras lärandestil? Har den ekonomiansvariges lärandestil och användning av de
formella styrverktygen ett samband med dennes utbildning? Finns det ett samband
mellan den ekonomiansvariges lärandestil och i hur hög grad denne använder de
formella styrverktygen i den ekonomiska styrningen av ett småföretag?
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv
beskriva hur ekonomistyrningen ser ut i småföretag och huruvida den
ekonomiansvariges lärandestil och utbildning påverkar användningen av de formella
styrverktyg som används i småföretagets ekonomistyrning. Uppsatsen har ett
förklarande syfte och lägger tyngd på jämförelsen mellan åtta ekonomiansvariga där
ekonomistyrningen är i fokus.
Metod: Denna uppsats har en kvalitativ metod och åtta ekonomiansvariga på
småföretag intervjuas. Under intervjun ställs frågor rörande de formella styrverktygen;
produktkalkylering, budgetering och prestationsmätning. Frågor rörande tyst kunskap
och lärande ställs också. Författarna utreder vilken lärandestil respektive
ekonomiansvarig har enligt Kolbs modell och analys sker där hänsyn tas till lärandestil,
användning av de formella styrverktygen, utbildning och informationsanvändning.
Resultat och slutsatser: Undersökningen visar att de formella styrverktygen är enklare
utformade i verkligheten än i teorin och att dessa bland annat måste anpassas efter
företagens behov. Författarna kan urskilja ett samband mellan informationsanvändning
och lärandestil. Vad gäller lärandestilarna ”idégivare” och ”förklarare” och
användningen av de formella styrverktygen går det att utläsa ett samband. Det finns
även ett samband mellan graden av ekonomisk utbildning och huruvida respondenterna
betonar det abstrakta framför det konkreta och om de prövar sig fram eller observerar.
Författarna finner även spår av tyst kunskap hos samtliga ekonomiansvariga.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Ohlsson, Elin
Elmquist, Sara
Adiels, Mikaela
Keywords
Formella styrverktyg
lärandestil
tyst kunskap
småföretag
ekonomiansvarig
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv