Nyintroduktioner -En undersökning av underpris och långsiktig prestation av nyintroducerade aktier på Stockholmsbörsen
Abstract
En nyintroduktion av en aktie, på engelska kallat IPO, är när ett företag väljer att introducera aktier i företaget till att handlas publikt på aktiemarknaden. I denna uppsats undersöker vi hur nyintroduktioner på Stockholmsbörsen A- och O-lista presterar under den första dagens handel samt på 18 månaders sikt. I tidigare studier tycks nyintroducerade aktier ofta gå upp mycket under den första dagens handel för att sedan på längre sikt prestera sämre än index. Vanligt förekommande teorier om dessa fenomen, underpris samt underprestation, tas upp och appliceras på resultatet från vår undersökning.
Syftet med denna studie är att mäta underpriset och den långsiktiga prestationen på nyintroducerade aktier på Stockholmsbörsens A- och O-lista under perioden 1996-2003 samt att använda relevanta teorier för att finna förklaringar till underpriset och den långsiktiga utvecklingen.
Genom att undersöka vilka aktier som introducerats på Stockholmsbörsens A- och O-lista och sedan ta fram relevanta börskurser ska vi kunna avgöra om det existerar ett underpris på den svenska aktiemarknaden under denna tidsperiod. Vi ska även undersöka hur de nyintroducerade aktierna presterar jämfört med redan introducerade aktier på längre sikt, det vill säga jämfört med index.
Resultatet av undersökning visar att det förekommer ett genomsnittligt underpris på den svenska aktiemarknaden under denna tidsperiod. Detta stämmer överens med tidigare studier på andra marknader internationellt. Däremot presterar de nyintroducerade aktierna bättre än jämförbart index på 18 månaders sikt vilket inte är vanligt. Stor inverkan på denna överprestation har den mycket höga avkastningen som bolag från IT branschen visar upp under denna period.
Analysen visar att börsklimatet och branschtillhörigheten har stor betydelse för hur stort underpriset på den nyintroducerade aktien blir. Vilken garant som introducerat bolaget tycks inte påverka underpriset, detta beror snarare på vilken bransch bolaget tillhör. Anmärkningsvärt är också att bolag med högt underpris tenderar att prestera bättre på sikt än bolag med lågt underpris.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Persson, Lucas
Andersson, Emil
Keywords
Nyintroduktion
IPO
Underpris
Underprestation
Language
sv