dc.contributor.author | Bengtsson, Jonas | swe |
dc.contributor.author | Knubbe, Oscar | swe |
dc.date.accessioned | 2005-03-16 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:24:18Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:24:18Z | |
dc.date.issued | 2005 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1532 | |
dc.description.abstract | Avsikten med denna studie var att ur en potentiell arbetsgivares perspektiv undersöka betydelsen av den formella utbildningen. Det primära målet var att studera arbetsgivarnas syn på den företagsekonomiska utbildningen och dess olika fördjupningsinriktnngar. Gadden, Handelshögskolan i Göteborgs arbetsmarknadsdagar användes för att göra en pilotstudie för att sedan göra mer djuplodande intervjuer med tre företag. Undersökningen hade från början en induktiv prägel men under studiens gång användes också teoretiska inslag. Vi ansåg att rekryteringsprocessen skulle vara en bra skådeplats för att få svar på våra frågor, varför vi kontaktade sådana avdelningar för djupare intervjuer. Vad gäller den företagsekonomiska utbildning och de betyg man där hade skaffat sig, var de viktiga bara i rekryteringsprocessens första skede. Senare i rekryteringsprocessen var det andra faktorer som avgjorde om personen fick anställning eller inte. Därmed gjorde företagen skillnad på utbildningen i början av rekryteringsprocessen men den hade mindre eller ingen betydelse snare, det vill säga för vem som blev anställd. När sedan en person nyanställts i företaget verkade dock de formella kunskaperna återigen spela en mycket stor roll då man föräntades kunna bidra till verksamheten redan från dag ett. Vår slutsats av detta blev alltså att betydelsen av den formella utbildningen verkade gå från stor, till mindre och sedan blir stor igen. Företagen såg företagsekonomistuderande som en homogen massa. Resultatet av det blev förmodligen att de inte utnyttjade studenternas specialistkunskaper från de olika fördjupningsinriktninarna. Därigenom kunde de inte heller ta hänsyn till dessa kunskaper på ett bra sätt vid rekryteringen. Vi upplevde att det ofta handlade om retorik och praktik. Företagen sade en sak och gjorde en annan. Vi har inte studerat hur de praktiskt arbetade men distinktionen mellan retorik och praktik bygger på att de ofta gav motsägane svar på frågorna om fördjupningsinriktningens betydelse. | swe |
dc.format.extent | 69 pages | swe |
dc.format.extent | 870138 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Organisation | |
dc.title | Blir du lönsam lille vän? En berättelse om arbetsgivares syn på företagsekonomiska utbildning | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4141 | swe |
dc.subject.svep | Business studies | swe |