Show simple item record

dc.contributor.authorKalin, Mariaswe
dc.contributor.authorHedvall, Karinswe
dc.date.accessioned2005-03-16swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:20Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:20Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1535
dc.description.abstractFöretag har under lång tid tagit ett socialt ansvar. I USA, under mitten av 1900-talet, växte det som började kallas företagens sociala ansvar, eller corporate social responsibility fram. Flera stora företag har på senare tid påverkat utvecklingen av företagens sociala ansvar genom ett oetiskt handlande. Under 1990-talet började företagens sociala ansvar även i Europa gå under benämningen corporate social responsibility eller CSR och fler organisationer började intressera sig för begreppet. CSR som koncept började ta form och verkade vara på väg mot vad man kan kalla en institutionalisering. Vårt syfte är att beskriva och förstå hur idén kring företagens sociala ansvar översätts in i organisationen. Vi vill med hjälp av översättningsteori undersöka idéns resa i institutionaliseringsprocessen. För att kunna besvara vår frågeställning har vi gjort litteraturstudier inom ämnet samt genomfört intervjuer på fyra olika svenska företag som jobbar med socialt ansvar. Vid sammanställningen av intervjumaterialet gjordes ett urval efter vad vi tyckte var intressant utifrån uppsatsens syfte och frågeställning. Med tanke på detta urval är intervjuredogörelsen också en första analys. Vi har använt oss av en idémodell i analysen av företagens sociala ansvar och dess resa mot institutionalisering. Idémodellen består av fem steg där sista steget är institution. Mellan varje steg sker en översättning som leder till att idén utvecklas mot ett koncept. Av analysen kan konstateras att de intervjuade företagen har översatt idén kring företagens sociala ansvar genom att objektifiera den i form av codes of conduct eller liknande. Dock finner vi inte att processen kommit så långt att det kan anses att CSR som koncept blivit institutionaliserat.swe
dc.format.extent50 pagesswe
dc.format.extent224269 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleFöretagens sociala ansvar - en idé på resaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4143swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record