• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vägen från skolan till controllerpositionen i stora organisationer i Sverige

Abstract
Bakgrund och problem: Definitionen av en controller är att en controller är en person som arbetar med ekonomisk styrning i ett företag. Det finns ingen enhetlig beskrivning av vad en controller egentligen ska göra. Alltjämt förutsätts dock controllers utbildning i regel vara ekonomisk. Kunskapskraven preciseras ofta till dels ekonomisk analys med planering och kontroll, dels redovisning och finansiering. Det verkar inte som det finns någon utbildning i Sverige som är helt fokuserad och anpassad till controllerarbetet på universitets- eller högskolenivå. De personliga egenskaper som är viktiga är främst analytisk förmåga, integritet och ett stabilt psyke för att klara yrkets arbetsuppgifter. I tidigare studier har inte vägen till controlleryrket undersökts utan det har handlat om controllerrollen, dess förändring och hur deras arbetsuppgifter ser ut. Den här studien är istället mer inriktad på vilka krav det ställs på en controller då det gäller erfarenhet, utbildning och personliga egenskaper. Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva vilka krav på utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper som ställs på controllers från organisationerna och hur deras väg från skolan till arbete som controller har sett ut. Studien undersöker och beskriver även om de intervjuade anser att det saknas något i dagens utbildning, och om dem upplever att kraven på en controller har förändrats under åren. Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till intervjupersoner som arbetar på stora företag i Göteborg och har titeln controller. Metod: Vi har i vår undersökning valt att använda oss av den kvalitativa metoden. Vi har intervjuat fem controllers och en rekryterare. Vi har också tittat på platsannonser och CV:s från controllers som är verksamma på ett bemanningsföretag. Analys och slutsatser: Majoriteten av respondenterna hade en civilekonomexamen och en bred erfarenhet inom arbete med ekonomiska analyser innan de kom till sin controllerposition. Den personliga egenskap som framkom som viktigast var att en controller skall vara analytisk. Detta skall kompletteras med affärsmässighet, en pedagogisk och en verbal förmåga. Vad respondenterna gemensamt tyckte saknades i ekonomutbildningen var systemkännedom och praktik. De antydde även att utbildning fungerar som en inträdesbiljett in i de stora svenska företagen. Förslag till fortsatt forskning: Fortsatt forskning inom området kan vara att se om arbetsmarknaden skulle vilja att det fanns en specifik controllerutbildning där kurser som pedagogik kanske skulle ingå. Av intresse skulle också vara att se om arbetsuppgifter som redovisning kommer att försvinna för controllern för att ge mer utrymme till analysarbete.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1547
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
04-05-25.pdf (306.2Kb)
Date
2005
Author
Lankell, Ann
Isaksdottir, Selma
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV