Ekonomiska prestationsmått - vardagsmat eller rappakalja för medarbetare? En fallstudie av TeliaSonera Sverige AB:s butiksnät i Västsverige
Abstract
Bakgrund och problem: De icke-finansiella prestationsmåtten har idag kommit att öka i betydelse, detta till följd av att företag ständigt måste öka sin effektivitet på grund av globaliseringens stränga konkurrens. I dagsläget upplever TeliaSoneras ledning problem kring rapporteringen av det icke-finansiella prestationsmåttet antal besök, som i sin tur bland annat ligger till grund för beräkningen av köpfrekvens. För att kunna lämna förslag på åtgärder till detta problem krävs att följande frågeställning besvaras; Vilken förståelse besitter medarbetarna för prestationsmåttens innebörd och användning?
Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att beskriva hur medarbetarnas förståelse för prestationsmått är. Ett bisyfte är även att komma med förslag på lösningar till dagens problem.
Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa den empiriska undersökningen till att omfatta enbart butiker lokaliserade i Västsverige. Det prestationsmått vi valt att fokusera djupare på är antal besök.
Metod: Vi har genomfört en fallstudie på TeliaSonera Sverige AB: s butiksnät. För att kunna besvara uppsatsens frågeställning har femton intervjuer och två samtal genomförts med anställda inom företaget. Den empiriska datan har sammanställts i fyra teman, prestationsmått, kommunikation, förståelse och antal besök, vilka har sitt ursprung i intervjuguiden. Det empiriska resultatet analyserades utifrån en egen framarbetad undersökningsmodell. En jämförelse har gjorts mellan den förståelse företaget vill att butikschefer och medarbetare skall ha och den förståelse som verkligen existerar.
Resultat och slutsats: Vår undersökning visar att fyra av de tio tillfrågade medarbetarna ej har rimlig förståelse för prestationsmåtts användning och innebörd. En medarbetare har förståelse i nivå med tillfrågade butikschefer. Den bristande förståelsen hos medarbetarna härrör främst från kommunikationsbrister mellan leden samt utbildningsbrister. Vår slutsats är att de ekonomiska prestationsmåtten i stort sett är rappakalja för medarbetarna i TeliaSoneras butiker.
Rekommendation för fortsatt forskning: En jämförande studie mellan TeliaSonera och andra företag inom samma bransch, samt mellan flera olika företag inom olika branscher för att se om likheter och skillnader finns i medarbetarnas förståelse för prestationsmått. En jämförelse där fler regioner, än enbart Västsverige, inom TeliaSoneras butiksnät tas i beaktande, detta för att få ett representativt resultat för hela Sverige där starkare slutsatser kan dras.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Nilsson, Jenny
Eriksson, Anne
Dinhammar, Susanne
Keywords
Prestationsmätning
motivation
kommunikation
belöning
ledarskap och förståelse.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv