Show simple item record

dc.contributor.authorAndersen, Lise
dc.date.accessioned2005-11-01T10:19:22Z
dc.date.available2005-11-01T10:19:22Z
dc.date.issued2005-11-01T10:19:22Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/157
dc.descriptionsjuksköterskaeng
dc.description.abstractTidigare studier av patienters och anhörigas upplevelse har visat att bemötande, information och väntetider är viktiga faktorer för deras vårdtillfredställelse. Många studier har gjorts på avdelning och akutmottagning men ingen har utförts på en barnröntgenavdelning. Syfte Att belysa de anhörigas upplevelser av bemötande, information och väntetider i samband med att deras barn genomgick en röntgenundersökning på barnröntgen. Metod En deskriptiv enkätstudie av 173 anhöriga vars barn genomgick en röntgenundersökning. Anhöriga delades in i två grupper, en grupp med 114 anhöriga till barn med en tidbokad undersökning och en grupp med 59 anhöriga till barn som kom på en akutröntgenundersökning. Resultat Anhöriga upplevde sig nöjda med den information och det bemötande de fick av röntgenpersonalen. Däremot upplevde 71% av akutgruppen och 41% i tidbokade gruppen att de ej erhöll någon information om hur röntgenundersökningen skulle gå till innan de kom till röntgenavdelningen. Den totala median väntetiden på barnröntgen var för den tidbokade gruppen 60 minuter och i akutgruppen 64 minuter. Tiden man fick vänta ansågs som acceptabel. Den tidbokade gruppen upplevde som längst väntetid efter deras barns röntgenundersökning och akutgruppen upplevde längst väntetid innan röntgenundersökningen. Tjugo procent av dom anhöriga i akutgruppen och 7% i tidbokade gruppen angav att deras barn upplevde smärta under röntgenundersökningen. Konklusion De anhöriga var nöjda med det bemötandet och den information de fick av röntgenpersonalen. Dock upplevde anhöriga brister i informationen kring hur röntgenundersökningen på deras barn skulle gå till. Väntetiden på barnröntgen var en viktig faktor för anhöriga och deras barn. Ytterligare studier bör göras både kring information, väntetider samt anhörigas och deras barns upplevelser på en barnröntgenavdelning.eng
dc.description.sponsorshipSahlgrenska universitetssjukhuseteng
dc.format.extent444005 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.subjectpediatriceng
dc.subjectemergency departmentseng
dc.subjectparents satisfactioneng
dc.subjectx-ray examinationeng
dc.subjectchildren's experienceeng
dc.subjectpaineng
dc.subjectanxietyeng
dc.subjectwaiting timeeng
dc.titleAnhörigas upplevelse av information, väntetider och omvårdnad vid deras barns röntgenundersökning på barnröntgen –enkätstudie-eng
dc.title.alternativeParents satisfaction of quality of care and perception of waiting time during their childs radiological procedure in a pediatric x-ray department.eng
dc.typeStudent Paper Deng
dc.setspec.uppsokMedicineeng
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Institute of Health and Care Scienceseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record