dc.contributor.author | Andersen, Lise | |
dc.date.accessioned | 2005-11-01T10:19:22Z | |
dc.date.available | 2005-11-01T10:19:22Z | |
dc.date.issued | 2005-11-01T10:19:22Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/157 | |
dc.description | sjuksköterska | eng |
dc.description.abstract | Tidigare studier av patienters och anhörigas upplevelse har visat att bemötande, information och
väntetider är viktiga faktorer för deras vårdtillfredställelse. Många studier har gjorts på avdelning
och akutmottagning men ingen har utförts på en barnröntgenavdelning.
Syfte
Att belysa de anhörigas upplevelser av bemötande, information och väntetider i samband med att
deras barn genomgick en röntgenundersökning på barnröntgen.
Metod
En deskriptiv enkätstudie av 173 anhöriga vars barn genomgick en röntgenundersökning.
Anhöriga delades in i två grupper, en grupp med 114 anhöriga till barn med en tidbokad
undersökning och en grupp med 59 anhöriga till barn som kom på en akutröntgenundersökning.
Resultat
Anhöriga upplevde sig nöjda med den information och det bemötande de fick av röntgenpersonalen.
Däremot upplevde 71% av akutgruppen och 41% i tidbokade gruppen att de ej erhöll någon
information om hur röntgenundersökningen skulle gå till innan de kom till röntgenavdelningen. Den
totala median väntetiden på barnröntgen var för den tidbokade gruppen 60 minuter och i akutgruppen
64 minuter. Tiden man fick vänta ansågs som acceptabel. Den tidbokade gruppen upplevde som
längst väntetid efter deras barns röntgenundersökning och akutgruppen upplevde längst väntetid
innan röntgenundersökningen. Tjugo procent av dom anhöriga i akutgruppen och 7% i tidbokade
gruppen angav att deras barn upplevde smärta under röntgenundersökningen.
Konklusion
De anhöriga var nöjda med det bemötandet och den information de fick av röntgenpersonalen.
Dock upplevde anhöriga brister i informationen kring hur röntgenundersökningen på deras barn
skulle gå till. Väntetiden på barnröntgen var en viktig faktor för anhöriga och deras barn. Ytterligare
studier bör göras både kring information, väntetider samt anhörigas och deras barns upplevelser på
en barnröntgenavdelning. | eng |
dc.description.sponsorship | Sahlgrenska universitetssjukhuset | eng |
dc.format.extent | 444005 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | eng |
dc.subject | pediatric | eng |
dc.subject | emergency departments | eng |
dc.subject | parents satisfaction | eng |
dc.subject | x-ray examination | eng |
dc.subject | children's experience | eng |
dc.subject | pain | eng |
dc.subject | anxiety | eng |
dc.subject | waiting time | eng |
dc.title | Anhörigas upplevelse av information, väntetider och omvårdnad vid deras barns röntgenundersökning på barnröntgen –enkätstudie- | eng |
dc.title.alternative | Parents satisfaction of quality of care and perception of waiting time during their childs radiological procedure in a pediatric x-ray department. | eng |
dc.type | Student Paper D | eng |
dc.setspec.uppsok | Medicine | eng |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Institute of Health and Care Sciences | eng |