Show simple item record

dc.contributor.authorÖjerhed, Niclasswe
dc.contributor.authorRydén, Henrikswe
dc.contributor.authorElgquist, Ulfswe
dc.date.accessioned2004-03-02swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:26:08Z
dc.date.available2007-01-16T17:26:08Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1588
dc.description.abstractBakgrund och frågeställning: EU kommissionen beslutade år 2002 att införa ett gemensamt redovisningsregelverk som skall gälla för alla noterade företag inom unionen efter den 1 januari 2005. Förordningen innebär inte bara en omställning för svenska företag utan även för myndigheter och redovisningsnormgivare. Beslutet innebär även att nya tillsynsuppgifter blir tvingande för medlemsländerna, vilket leder fram till följande Huvudfrågeställning: Vilken av Bokföringsnämnden (BFN,) Finansinspektionen (FI), eller Redovisningsrådet (RR) anses bäst lämpad att tilldelas tillsynsansvaret av IFRS i Sverige efter den 1 januari år 2005? samt följande delfrågeställning: Utifrån vilka ställningstaganden anses BFN, FI eller RR bäst lämpad att tilldelas tillsynsansvaret av IFRS? Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån inhämtad empiri och teori undersöka vilken organisation som anses bäst lämpad att ansvara för den framtida redovisningstillsynen av IFRS efter införandet år 2005. Syftet är även att presentera de ställningstaganden som legat till grund för organisationernas beslut. Uppsatsen syftar även till att utveckla svaret, om vilken organisation som anses mest lämpad, till att med utgångspunkt i förändringsteorier avgöra vilken organisation som kommer att tilldelas ansvaret för redovisningstillsynen. Avgränsningar: Uppsatsens primära empiri avgränsas till 13 e-post- och telefonintervjuer. I uppsatsen diskuteras främst framtida redovisningstillsyn och endast i begränsad utsträckning kommenteras framtida redovisningsnormering. Uppsatsen är även avgränsad till att endast studera tre potentiella tillsynsorganisationer. Metod: I uppsatsen används en kvalitativ metod. Den primära informationen har inhämtats från telefon- och e-postintervjuer med halvstrukturerade frågor. Den sekundära informationen har inhämtats ifrån SOU med tillhörande remissvar. Slutsatser: Utifrån ställningstagandena om redovisningens kvalitativa egenskaper samt sambandet mellan redovisning och beskattning, anses BFN och FI som bäst lämpade att tilldelas ett delat tillsynsansvar av IFRS i Sverige efter den 1 januari 2005. Med utgångspunkt i förändringsteorierna kommer BFN och FI tilldelas ett delat ansvar för redovisningstillsynen, eftersom det är den rådande opinionens åsikt. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag på framtida forskning är att utvärdera det svenska valet av redovisningstillsynsmyndighet, med avseende på Elsters funktionella förklaringar.swe
dc.format.extent421030 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleFramtida svensk redovisningstillsynswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3414swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record