Visa enkel post

dc.contributor.authorLind, Ulrikaswe
dc.contributor.authorKristensson, Anetteswe
dc.date.accessioned2003-06-16swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:26:18Z
dc.date.available2007-01-16T17:26:18Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1601
dc.description.abstractBakgrund och problem: Grunden till all ekonomi är att det råder knapphet om resurser. Detta innebär att de resurser som finns måste användas så effektivt som möjligt. Idag har många företag fått upp ögonen för betydelsen av andra, icke-finansiella, variabler att ta hänsyn till i valet av styrsystem, förutom de finansiella. I takt med att omvärlden förändras har nya sätt att styra organisationerna på blivit erforderliga. De traditionella styrsätten begränsar organisationen att nå ut med företagets mål, visioner och strategier. ICA Handlarnas AB (ICA) är idag ett välkänt varumärke, verksamt inom detaljhandeln. ICA ingår i koncernen ICA Ahold AB. ”Bör ICA utveckla det sätt organisationen styrs på idag, genom att ersätta eller komplettera sitt nuvarande styrsystem, som är budgetstyrning, för att förbättra sin verksamhet?” Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och utvärdera om ICA skulle gynnas av att implementera ett nytt styrsätt i sin organisation. Detta kommer vi att göra genom att undersöka deras nuvarande styrsätt, samt att kartlägga och beskriva ett antal alternativa styrsätt. Avgränsningar: Uppsatsen har för avsikt att endast behandla ICA-Handlarnas AB, övriga bolag i koncernen inom ICA-Ahold ingår ej. Vidare begränsar vi oss till att främst behandla den formella styrningen. Metod: Våra intervjuer och litteraturstudier bygger på hermeneutiska studier. Vår undersökning inriktar sig på att gå på djupet i ett enskilt objekt, ICA, vilket gör att uppsatsen tar form av en så kallad fallstudie. Vi har genomfört fyra djupintervjuer inom ICA. Det empiriska resultatet har sedan analyserats tillsammans med den teoretiska referensramen. Avslutningsvis har resultatet diskuterats utifrån våra egna erfarenheter och åsikter. Resultat och slutsatser: De mest utmärkande problemen hos ICA är först och främst att organisationen väljer att ibland styra på budget och ibland på prognos. ICA har också svårt att kommunicera ut verksamhetens utveckling och mål i organisationen med hjälp av budget som styrsätt. Slutligen ses budgetarbetet som mycket tidskrävande, då budgeten sammanställs ner på kontonivå och gör arbetet alltför detaljerat. För att kunna behålla vissa av de fördelar som deras nuvarande styrmedel ändå ger företaget idag, och samtidigt uppfylla de krav som ICA har på en styrmodell, ser vi att någon form av prestationsmätning skulle kunna gynna verksamheten. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara spännande att undersöka vad som är utmärkande för de olika enheterna vad gäller kritiska framgångsfaktorer, KPI, och utifrån detta implementera en prestationsmätningsmodell hos ICA.swe
dc.format.extent481044 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleGammal blir som ny - en fallstudie om ICA:s möjlighet till förbättring av organisationens nuvarande styrsättswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2867swe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post