dc.contributor.author | Murby, Arne | swe |
dc.contributor.author | Viktorsson, Fredrika | swe |
dc.date.accessioned | 2004-09-27 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:26:24Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:26:24Z | |
dc.date.issued | 2003 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1609 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Många små företag lever på marginalen, men forskning om cash management-hanteringen i dessa företag är sparsam. Utgångspunkten för det här arbetet blev att små företag likaväl som större bör ha ett behov av en väl fungerande cash management.
Populärt definieras cash management som ”att ta betalt så fort som möjligt, behålla pengarna så länge som möjligt och förvalta dem så effektivt som möjligt under tiden”. Såväl underskott som överskott av likvida medel kan medföra cash management-mässiga problem. Cash management handlar dels om att finna den för företaget optimala likviditetbufferten, men även om olika tekniker för att hantera in- och utbetalningar och för att placera likvida överskott och finansiera likvida underskott på bästa sätt.
Syftet med uppsatsen är att beskriva vad cash management innebär och att i vår undersökning studera i vilken utsträckning och hur cash management används bland några små snabbväxande datakommunikationsföretag i Göteborgsregionen. När vi valde ut de fem företagen som skulle ingå i vår studie, använde vi oss av ett slumpmässigt urval. Att vi valde små företag inom just datakommunikations-branschen berodde på att vi antog att denna bransch rymmer stora kontraster och därmed kunde anses som särskilt intressant att undersöka.
I vår undersökning kunde detta antagande bekräftas. Det visade sig att det gick att dela upp de intervjuade företagen i två huvudgrupper utifrån vilka cash managementmässiga problem dessa hade. Den första gruppen bestod av två väletablerade företag som hade hanteringsmässiga problem med att förvalta sina likvida överskott på ett klokt sätt. Den andra gruppen bestod av tre relativt nystartade företag som hade problem med att täcka sina likvida underskott. Vi kunde även i denna undersökning slå fast att gemensamt för dessa båda grupper var att grundläggande brister i tillämpningen av cash management fanns trots att den samlade kunskapen om vad begreppet innebar var god. | swe |
dc.format.extent | 414289 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Cash Management - En fallstudie av fem små snabbväxande IT-företag | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 2584 | swe |