Show simple item record

dc.contributor.authorSerban, Noemiswe
dc.contributor.authorRådberg, Davidswe
dc.date.accessioned2006-08-15swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:27:42Z
dc.date.available2007-01-16T17:27:42Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1629
dc.description.abstractDenna uppsats är skriven mot bakgrund av intresset för hur organisationskulturer kan påverkas i en fusion. Ledningen i det nybildade bolaget Bergman & Beving Services har efterfrågat metoder för att skapa en gemensam organisationskultur efter sammanslagningen av två dotterbolag med verksamheter på olika orter. Studiens syfte är därför att kartlägga likheter och skillnader mellan orterna samt att undersöka hur eventuella kulturskillnader kan fungera som hinder i det nya bolaget. Utifrån detta skapas verktyg som uppdragsgivaren kan använda i sin strävan mot en gemensam organisationskultur. Uppsatsens övergripande frågeställning är ”Hur kan ledningen på Bergman & Beving Services påverka organisationskulturerna i de fusionerade bolagen och skapa förutsättningar för en gemensam organisationskultur?”. För att besvara denna frågeställning har individuella intervjuer, gruppintervjuer, observationer och arkivstudier använts som datainsamlingsmetoder. Med hjälp av dessa metoder har organisationskulturerna i de två ingående bolagen kartlagts med avseende på fysiska, beteendemässiga och verbala kulturuttryck samt värderingar, normer och grundläggande antaganden. Genom tolkning av det empiriska materialet har sedan fem kulturella teman vidare diskuterats. Analysen bygger på en sammankoppling av det empiriska materialet och den teoretiska referensramen, som består av teorier av bland annat Edgar Schein, Mats Alvesson, Henning Bang och Paul Bate. Slutsatser av denna analys är att det finns en uppfattning om en vinnar/förlorarsituation i det nya bolaget, vilket kräver initiativ från ledningens sida för att skapa broar mellan orterna och en ömsesidig förståelse. Antalet kontaktytor måste utökas och dialogen förbättras. Vidare anses ledningen ha en nyckelroll. De har en viktig uppgift i att bli mer synliga och förankra kulturförändringarna i organisationen. Rekommendationerna sammanfattas avslutningsvis i en modell, där exempelvis ”projekt värdegrund”, ”översättare” och utveckling av intranätet presenteras som sätt att skapa förutsättningar för en gemensam organisationskultur.swe
dc.format.extent94 pagesswe
dc.format.extent421725 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectorganisationskulturswe
dc.subjectfusionswe
dc.subjectförändringswe
dc.subjectledarskapswe
dc.titleHur långt är det mellan Alingsås och Ulricehamn? En studie av två organisationskulturer i en fusion.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4962swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record