Användning och avtryck av ett balanserat styrkort - en studie på Systembolaget
Abstract
Bakgrund och problem: Systembolaget initierade år 1997 ett projekt i syfte att förbättra
organisationens ekonomistyrning och att utveckla den strategiska planeringen. Ledningen ansåg
att det fanns brister i organisationens strategiarbete och hade förhoppningen att ett nytt styrmedel
skulle medföra att företaget skulle komma till rätta med problemen. Systembolaget beslutade att
införa ett balanserat styrkort, kallat VSOP, utifrån Kaplan och Nortons Balanced Scorecad (BSC).
BSC är ett styrmedel som initialt tagits fram för privata organisationer men som numera även
används flitigt i offentliga organisationer. Styrningen skiljer sig åt mellan vinstdrivande och ickevinstdrivande
eller offentliga organisationer eftersom dess övergripande mål ej är att maximera
vinsten. Systembolaget anser sig vara mycket nöjt med sin styrkortsimplementering men har ej
gjort någon utvärdering av den. Det är således intressant att kartlägga hur Systembolaget
använder sitt styrkort samt vilka avtryck användandet medfört på organisationen.
Syfte: Studien syftar till att beskriva användandet av VSOP på olika nivåer inom Systembolaget
för att kunna kartlägga och analysera de avtryck som styrverktyget medfört, både förväntade och
oväntade, samt eventuella orealiserade.
Metod: Studien är av explorativ karaktär och ett kvalitativt angreppssätt har använts för att kunna
besvara frågeställningen. Primärdata har insamlats genom personliga intervjuer med respondenter
från Systembolaget. Personer verksamma på olika nivåer inom organisationen har intervjuats för
att möjliggöra analyser kring de skillnader som finns i användning. På butiksnivå har intervjuerna
koncentrerats till Göteborgsområdet med omnejd då det minskar tidsåtgången samtidigt som
urvalet ansågs vara representativt för helheten.
Slutsats och diskussion: I studien konstateras att Systembolagets användning av ett styrkort
medfört avtryck som till stor del motsvarar de förväntningar som fanns vid införandet. Styrkortet
har exempelvis medfört bättre målöverensstämmelse inom organisationen, att personer på
butiksnivå har erhållit kunskap om vilka mål som bidrar till att uppfylla organisationens strategi
samt en ökad kontroll över butikernas prestationer. I studien kommer vi dock fram till att de
avtryck Systembolaget erhållit ej ligger i linje med vad upphovsmakarna anser att företag kan
förvänta sig av en styrkortsimplementering. Systembolaget använder inte styrkortet i enlighet
med vad teorin förespråkar och vi konstaterar att de avtryck en organisation erhåller vid
implementering av styrkort i hög grad beror på hur det används.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Tjernberg, Lina
Bildtsén, Anna
Ahlberg, Amie
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv