Show simple item record

dc.contributor.authorSamuelsson, Jonasswe
dc.contributor.authorJohansson, Fredrikswe
dc.date.accessioned2006-04-28swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:27:57Z
dc.date.available2007-01-16T17:27:57Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1650
dc.description.abstractBakgrund och problem: En intermediär, eller en mellanhand, är en aktör som finns mellan köpare och en säljare på en marknad och som koordinerar utbytet av varor och tjänster, antingen genom att köpa varor eller tjänster från en säljare och förmedla detta till en annan köpare eller genom att hjälpa köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner. På senare år har mellanhändernas plats i branschers värdekedjor ifrågasatts genom den så kallade disintermediationshypotesen. Andra menar dock att mellanhänder fortfarande har en viktig roll att spela men i andra roller och skepnader än tidigare. Med denna studie har vi velat kartlägga hur mellanhänders funktioner har förändrats under de senaste åren i vår valda bransch, hemelektronikbranschen. Syfte: Syftet med uppsatsen blir att kartlägga och analysera hur intermediärernas funktioner i hemelektronikbranschen har förändrats under de senaste åren. Avgränsningar: Studien avgränsar sig till att behandla den svenska hemelektronikbranschen. Med hemelektronikbranschen avser vi företag som tillhandahåller hushållselektriska varor och vitvaror. Av möjliga mellanhänder så har vi avgränsat oss till säljföretag och handelshus/importörer och bortsett från återförsäljare. Tidsmässigt så har vi avgränsat oss tio år tillbaka i tiden. Metod: Vi har genomfört studien i två delar: en förstudie och en kvantitativ studie. I förstudien genomförde vi tre intervjuer för att dels kartlägga branschens värdeleveranssystem, dels för att skapa verktyg i form av propositioner för att mäta hur mellanhändernas funktioner har förändrats i hemelektronikbranschen. I den kvantitativa studien genomförde vi åtta telefonintervjuer där vi testade våra propositioner. Resultat och slutsatser: I studien fann vi ett komplext mönster av förändringar vilka låg till grund för genomgripande förskjutningar av mellanhändernas funktion. Produktutveckling tycks ha blivit viktigare för mellanhänderna medan rollen som informationsmäklare tycks ha reducerats. Vidare tycks mellanhändernas logistikfunktion ha förändrats genom att mellanhänderna lagerhåller en mindre andel av de produkter säljs i butikerna. Slutligen framkom att det verkar vara konsolideringen i återförsäljarledet som är den drivande kraften bakom dessa förändringar. Rekommendationer för fortsatt forskning: Vi vill rekommendera en fördjupad studie av sambandet mellan olika förändringsfaktorer och intermediärers funktioner. Ett annat möjligt forskningsområde är om disintermediationshypotesen enbart är applicerbar på återförsäljarledet och inte på företag som inte säljer direkt till konsument.swe
dc.format.extent899968 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleMellanhändernas förändrade roll - En studie av intermediärernas funktioner i den svenska hemelektronikbranschenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4851swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record