”Debatten har öppnat mina ögon” - En analys av hur negativ uppmärksamhet i media påverkar företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter
Abstract
Bakgrund och problem: CSR- redovisning är en relativt ny företeelse i Sverige. Den
är delvis frivillig, men vissa delar är lagstadgade. Företagen väljer alltmer att redovisa
hållbarhet då kraven från samhället har blivit allt högre. Det har också förekommit
många skandaler och debatter i massmedia och det har uttryckts att negativ publicitet är
en andledning till att företagen redovisar allt mer CSR, samtidigt som detta inte har
bekräftats. Detta har därför lett fram till frågeställningen: Hur påverkar negativ
uppmärksamhet i media företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap och förståelse för företagens
agerande då de utsätts för negativ uppmärksammade i media.
Avgränsningar: Uppsatsen avgränsas till att endast ta upp negativ publicitet som
återfinns i Affärsdatas och GP:s nyhetsarkiv. Informationen begränsas till publicitet i
svensk massmedia och företagen till svenska företag noterade på Stockholmsbörsen.
Den ekonomiska informationen analyseras inte.
Metod: Åtta företag, från fyra branscher valdes ut och deras årsredovisningar samt
separata hållbarhetsredovisningar för åren 2000 till 2004 analyserades. Fakta om
skandaler och debatter som förekom under dessa år sammanställdes. Därefter gjordes en
innehållsanalys, genom att antalet CSR-ord räknades, samt en retorisk analys, för att se
hur företagen hade förändrat sitt sätt att redovisa CSR Denna modell tog upp de
grundläggande begreppen Ethos, Logos och Pathos, som enligt retoriken är nödvändiga
för att övertyga och nå fram med sitt budskap.
Resultat och slutsatser: I undersökningen konstaterades att negativ publicitet påverkar
företagens sätt att redovisa CSR på flera sätt. Bland annat redovisade företag, som hade
utsatts för skandaler och debatter en större mängd CSR. Kritiken bemöttes sällan direkt
i texterna, men det aktuella området fick ökat fokus. Skandalens storlek påverkade
också om den togs upp i redovisningen eller inte.
Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att bygga vidare på denna undersökning är att
genomföra djupgående, kvalitativa intervjuer med representanter för företagen och med
personer som arbetar med att ta fram deras CSR-redovisningar. På så sätt skulle en
djupare förståelse kunna fås för företagens ageranden beträffande CSR-redovisning.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Stjernström, Anette
Karlsson, Jim
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv