Visa enkel post

dc.contributor.authorTvingsell, Annaswe
dc.contributor.authorFinke Rosell, Angelicaswe
dc.date.accessioned2006-02-21swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:28:04Z
dc.date.available2007-01-16T17:28:04Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1661
dc.description.abstractArbetsmarknaden genomgår ständiga förändringar. Arbetets karaktär har förändrats och människans värde i organisationerna har vuxit i betydelse samtidigt som att arbetsmarknadens struktur förvandlats. På en betydligt rörligare arbetsmarknad har en ny aktör framkommit allt tydligare, bemanningsföretagen. Bemanningsföretag förmedlar arbetskraft på kort så väl som lång sikt och rekryteringen av deras konsulter som bemannar uppdrag är väsentligt. En central aspekt i rekryteringsprocessen är matchningsförfarandet mellan uppdrag och arbetssökande. I dagens samhälle förlitar sig fler och fler organisationer på informationsteknologiska stödsystem och så gör även bemanningsföretag. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida en systemimplementering i form av en CV databas hos ett bemanningsföretag påverkar det centrala matchningsförfarandet inom rekryteringsprocessen. Ett svenskt bemanningsföretag är använt som fallstudieobjekt. Utifrån deras upplevda verklighet kunde slutsatser dras kring hur systemet, CV databasen, användes, varför systemet implementerats samt vilka konsekvenser implementeringen fått. Det empiriska materialet bestående av personliga intervjuer så väl som en e-postenkät är baserat på de primära användarna inom organisationen, det vill säga projektledare med rekryteringsansvar. Den teoretiska referensramen så väl som den empiriska och analytiska sammanställningen står på två ben. En del fokuserar på rekryteringsprocessen och en annan antar ett utpräglat systemperspektiv. Vid återkoppling till uppställd huvudfråga framkom att systemimplementering i det berörda fallstudieföretaget inte nämnvärt påverkat matchningsförfarandet i rekryteringsprocessen. Systemanvändandet i det berörda företaget är dock i ett tidigt stadium och det fanns ändå en tro på systemets potentiella användning på sikt men systemet behövs utvecklas för att bättre passa användarnas behov. Vad som kunde utrönas var vidare att systemet hade en viss betydelse i den sammantagna rekryteringsprocessen. Systemet möjliggjorde att en större mängd ansökningar kunde hanteras och fungerade således som ett sorteringsverktyg. Systemet fungerade även som ett gallringsverktyg då det i rekryteringens initiella fas synliggjorde ett urval av arbetssökande samtidigt som systemet osynliggjorde de som ej mötte uppställda krav. I den sökningen som sker i systemet i syfte att utröna dessa potentiella konsulter finns ett element av matchningen som avgör vilka som synliggörs i urvalet. Längre än så sträcker sig dock inte systemets påverkan på matchningsförfarandet av uppdrag – arbetssökande.swe
dc.format.extent87 pagesswe
dc.format.extent599448 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleMatchnings- eller sorteringsverktyg? – studie av ett bemanningsföretags systemanvändning vid rekryteriswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4767swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post